Humor jako protektivní faktor profesní zátěže učitele
Humor as a protective factor of the occupational stress of teachers
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/82000Identifiers
Study Information System: 150571
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Morávková Krejčová, Lenka
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Psychology
Department
Department of Psychology
Date of defense
17. 6. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
humor, profesní zátěž, vyhoření, ego-obranné mechanismy, copingKeywords (English)
humor, occupational stress, burnout, ego-defence mechanisms, copingTato bakalářská práce podává krátký přehled teorií a výzkumů v oblasti psychické pracovní zátěže, protektivních faktorů a humoru. Autorka se snaží najít a naznačit propojení mezi těmito oblastmi. Od obecné problematiky stresu tato práce přechází k možnostem obrany proti němu a dále zaměřuje svůj zájem specificky na humor. Předkládá přehled obecných teorií humoru a pak se zabývá konkrétní možností využití humoru k vyrovnání se s psychickou zátěží. Cílem praktické části této práce je prozkoumat způsob, jakým učitelé na vysokých školách humor užívají. Záměrem tohoto zkoumání je nalézt prostor pro zlepšení mechanismů, kterými se učitelé se stresem vyrovnávají.
This bachelor's thesis offers a brief overview of theories and surveys made in the areas of occupational stress, defence mechanisms and humor. The author is trying to find and indicate the connections between these areas. This paper goes from the general issue of stress to the posibilities of defending against it. Furthermore, it focuses specifically on humor. It offers an overview of the general theories of humor, and it concentrates on the possible uses of humor as a way of dealing with mental overload. The goal of the practical part of this thesis is to examine the ways in which university teachers use humor. The purpose of this examination is to find ways for improving the mechanisms through which teachers deal with stress.