Vybrané teorie informace a jejich srovnání
Selected information theories and its comparison
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/81900Identifikátory
SIS: 150922
Kolekce
- Kvalifikační práce [23976]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Buřilová, Marcela
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Informační studia a knihovnictví
Katedra / ústav / klinika
Ústav informačních studií a knihovnictví
Datum obhajoby
4. 9. 2015
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Informace, význam, komunikace, znalost, data, smysl, pojem, filosofie informaceKlíčová slova (anglicky)
Information, meaning, communication, knowledge, data, purpose, concept, philosophy of informationPráce se zabývá určením chápání pojmu informace v několika celkových filosofických koncepcích vybraných autorů (Platón, Aristotelés, McLuhan, Shannon, Šmajs, Patočka, Buckland, Saab). Kriticky rozebírá uvedená pojetí a snaží se zachytit jejich vývoj na pozadí širších filosofických rozumění vztahu člověka a světa. Podává popis vlivu rozvoje moderních komunikačních technologií na tento vztah a uvedená hlediska. Předloženo je rovněž odvození základních ohledů, které je možno z pojmu informace vyložit napříč uvedenými historickými koncepcemi i z vlastního autorova chápání pojmu informace.
The work deals with understanding the concept of identifying information in a number of philosophical concepts of selected authors (Plato, Aristotle, McLuhan, Shannon, Šmajs, Patočka, Buckland, Saab). Critically analyzes mentioned conceptions and try to capture their development in the background of wider philosophical understandings of the relationship between man and the world. Provides a description of the impact of the development of modern communication technologies on this relationship and these aspects. This work also presented the inference of the basic considerations that can be explained from the concept of information across a given historical conceptions and from the author's own understanding of the concept of information.