Česká republika a tři modely mediálních systémů
Czech Republic and three models of media systems
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/81859Identifikátory
SIS: 156736
Kolekce
- Kvalifikační práce [23715]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Vinopal, Jiří
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Sociologicko-ekonomická studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociologie
Datum obhajoby
2. 2. 2016
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
vlastnictví médií, střední Evropa, koncentrace médií, pluralismus médiíKlíčová slova (anglicky)
media ownership, Central Europe, media concentration, media pluralismCílem této práce je s využitím teorie tří modelů mediálních systémů D. C. Hallina a P. Manciniho (popsané v knize Systémy médií v postmoderním světě) určit, ke kterému z uvedených tří modelů má český mediální systém nejblíže. Pozice českého mediálního systému je určena na základě zkoumání 4 kritérií: z hlediska jeho vývoje a po stránce vlastnické struktury, z hlediska politického paralelismu, profesionalismu a profesionalizace žurnalistiky a konečně, dle role státu v mediálním systému. Následně ho srovnávám se zeměmi modelů mediálních systémů a na základě tohoto srovnání se snažím český mediální systém přiřadit k jednomu z těchto modelů. Provedenou analýzou jsem došla k závěru, že český mediální systém sdílí vlastnosti jak severo-středoevropského, tak středomořského modelu, a pohybuje se tudíž na hranici mezi nimi. Toto přiřazení, které poskytuje celkový pohled na český mediální systém, umožňuje určit oblasti, ve kterých jsou nedostatky (zejm. v médiích nedostatečně pokryté spektrum názorů jednotlivých skupin společnosti, nedostatečně vyvinutá profesní identita žurnalistů), a zároveň tak i značný prostor pro další rozvoj mediálního systému v ČR jako celku. Klíčová slova: mediální systém, ČR, modely mediálních systémů, vlastnictví, střední Evropa
This paper deals with the inclusion of the Czech media system into one of three models of media systems according to the theory D. C. Hallin and P. Mancini, according to their study Comparing Media Systems in 2004 (published in English under the title Comparing Media Systems). Czech media system is therefore examined according to 4 criteria: in terms of its development, even the ownership structure, which is essential for the functioning of the media market, political parallelism, professionalism and professionalization of journalism and the role of the state in the media system. Then I compare it with the countries of models of media systems and based on this comparison, I try to put Czech media system into one of these models. Performed analysis concludes that the Czech media system shares the characteristics of both north-central European and Mediterranean model, and ranges, therefore, on the border between them. This classification, that provides an overall view of the Czech media system enables to identify areas in which deficiencies (esp. in the media poorly covered spectrum of opinions of particular groups in society, underdeveloped professional identity of journalists), and at the same time and considerable scope for further development of the media system in the Czech Republic as a whole....