Zobrazit minimální záznam

Evoluce a učení virtuálních robotů
dc.contributor.advisorMráz, František
dc.creatorKrčah, Peter
dc.date.accessioned2018-11-30T13:18:02Z
dc.date.available2018-11-30T13:18:02Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/81821
dc.description.abstractTitle: Evolution and Learning of Virtual Robots Author: RNDr. Peter Krčah Department: Department of Software and Computer Science Education Supervisor: RNDr. František Mráz, CSc. Abstract: Evolutionary robotics uses evolutionary algorithms to automatically design both body and controller of a robot. We describe two contributions to automated design of virtual robotic creatures. First, we introduce a nature-inspired method that allows virtual robots to modify their morphology through lifetime learning. We show that such morphological plasticity makes it possible to evolve robots that can dynamically adjust their morphology to the environment they are placed into. We also show that by reshaping the fitness landscape, learning reduces computation cost required to evolve a robot with a given target fitness even in a single environment. In the second contribution, we show that for certain problems in evolutionary robotics, premature convergence to local optima can be avoided by ignoring the original objective and searching for any novel behaviors instead (a technique known as Novelty Search). Keywords: Evolution of Virtual Creatures, Body-brain Coevolution, Morphological Plasticity, Neural Networks, Learningen_US
dc.description.abstractNázev práce: Evoluce a učení virtuálních robotů Autor: RNDr. Peter Krčah Katedra: Katedra softwaru a výuky informatiky Vedoucí disertační práce: RNDr. František Mráz, CSc. Abstrakt: Evoluční robotika využívá evoluční algoritmy k automatickému návrhu stavby těla i chování robotů. Tato práce přináší dvě metody do oblasti automatického návrhu virtuálních robotických organizmů. První metoda ukazuje přírodou inspirovaný algo- ritmus, který umožňuje virtuálním robotům měnit jejich morfologii učením v průběhu života. Vysvětlujeme, jak tato morfologická plasticita umožňuje vyvíjet organizmy, které mohou dynamicky měnit svoji stavbu těla podle prostředí, do kterého jsou umístěny. Dále ukazujeme, že učení redukuje výpočetní čas potřebný k evoluci robota s předem určenou hodnotou fitness. V druhé části popisujeme pro vybrané problémy evoluční robotiky, jak změna zaměření evoluce z původního cíle na hledání libovolných nových forem chování může předejít předčasné konvergenci do lokálního minima (tato technika je známá jako Novelty search). Klíčová slova: evoluce virtuálních organizmů, koevoluce stavby těla a chování robota, morfologická plasticita, neuronové sítě, učenícs_CZ
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultacs_CZ
dc.subjectEvolution of Virtual Creaturesen_US
dc.subjectBody-brain Coevolutionen_US
dc.subjectMorphological Plasticityen_US
dc.subjectNeural Networksen_US
dc.subjectLearningen_US
dc.subjectevoluce virtuálních organizmůcs_CZ
dc.subjectkoevoluce stavby těla a chování robotacs_CZ
dc.subjectmorfologická plasticitacs_CZ
dc.subjectneuronové sítěcs_CZ
dc.subjectučenícs_CZ
dc.titleEvolution and Learning of Virtual Robotsen_US
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2016
dcterms.dateAccepted2016-09-26
dc.description.departmentKatedra softwaru a výuky informatikycs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Software and Computer Science Educationen_US
dc.description.facultyFaculty of Mathematics and Physicsen_US
dc.description.facultyMatematicko-fyzikální fakultacs_CZ
dc.identifier.repId44811
dc.title.translatedEvoluce a učení virtuálních robotůcs_CZ
dc.contributor.refereeKvasnička, Vladimír
dc.contributor.refereePilát, Martin
dc.identifier.aleph002110777
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineTeoretická informatikacs_CZ
thesis.degree.disciplineTheoretical Computer Scienceen_US
thesis.degree.programInformaticsen_US
thesis.degree.programInformatikacs_CZ
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csMatematicko-fyzikální fakulta::Katedra softwaru a výuky informatikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Mathematics and Physics::Department of Software and Computer Science Educationen_US
uk.faculty-name.csMatematicko-fyzikální fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Mathematics and Physicsen_US
uk.faculty-abbr.csMFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csTeoretická informatikacs_CZ
uk.degree-discipline.enTheoretical Computer Scienceen_US
uk.degree-program.csInformatikacs_CZ
uk.degree-program.enInformaticsen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csNázev práce: Evoluce a učení virtuálních robotů Autor: RNDr. Peter Krčah Katedra: Katedra softwaru a výuky informatiky Vedoucí disertační práce: RNDr. František Mráz, CSc. Abstrakt: Evoluční robotika využívá evoluční algoritmy k automatickému návrhu stavby těla i chování robotů. Tato práce přináší dvě metody do oblasti automatického návrhu virtuálních robotických organizmů. První metoda ukazuje přírodou inspirovaný algo- ritmus, který umožňuje virtuálním robotům měnit jejich morfologii učením v průběhu života. Vysvětlujeme, jak tato morfologická plasticita umožňuje vyvíjet organizmy, které mohou dynamicky měnit svoji stavbu těla podle prostředí, do kterého jsou umístěny. Dále ukazujeme, že učení redukuje výpočetní čas potřebný k evoluci robota s předem určenou hodnotou fitness. V druhé části popisujeme pro vybrané problémy evoluční robotiky, jak změna zaměření evoluce z původního cíle na hledání libovolných nových forem chování může předejít předčasné konvergenci do lokálního minima (tato technika je známá jako Novelty search). Klíčová slova: evoluce virtuálních organizmů, koevoluce stavby těla a chování robota, morfologická plasticita, neuronové sítě, učenícs_CZ
uk.abstract.enTitle: Evolution and Learning of Virtual Robots Author: RNDr. Peter Krčah Department: Department of Software and Computer Science Education Supervisor: RNDr. František Mráz, CSc. Abstract: Evolutionary robotics uses evolutionary algorithms to automatically design both body and controller of a robot. We describe two contributions to automated design of virtual robotic creatures. First, we introduce a nature-inspired method that allows virtual robots to modify their morphology through lifetime learning. We show that such morphological plasticity makes it possible to evolve robots that can dynamically adjust their morphology to the environment they are placed into. We also show that by reshaping the fitness landscape, learning reduces computation cost required to evolve a robot with a given target fitness even in a single environment. In the second contribution, we show that for certain problems in evolutionary robotics, premature convergence to local optima can be avoided by ignoring the original objective and searching for any novel behaviors instead (a technique known as Novelty Search). Keywords: Evolution of Virtual Creatures, Body-brain Coevolution, Morphological Plasticity, Neural Networks, Learningen_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakulta, Katedra softwaru a výuky informatikycs_CZ
thesis.grade.codeP
dc.identifier.lisID990021107770106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV