Pitvy jako výuková metoda v biologii na středních školách - postoje žáků a učitelů
Dissections used as a teaching method in biological education on secondary schools - attitudes of pupils and teachers
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/81781Identifikátory
SIS: 92022
Kolekce
- Kvalifikační práce [19614]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Janštová, Vanda
Fakulta / součást
Přírodovědecká fakulta
Obor
Učitelství chemie pro střední školy - Učitelství biologie pro střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra učitelství a didaktiky biologie
Datum obhajoby
10. 6. 2016
Nakladatel
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
pitvy, zoologie, praktická výuka, střední škola, dotazník, didaktika, postoje, biologieKlíčová slova (anglicky)
dissections, zoology, practical education, secondary school, questionaire, didactics, attitudes, biologyDiplomová práce zkoumá postoje žáků a učitelů gymnázií k zařazování pitevních cvičení do výuky. Součástí výzkumu je dotazníkového šetření, díky němuž jsou zkoumány názory na pitvy živočichů z hlediska konkrétního zájmu o pitvy, zájmu obecně o přírodní vědy, odpor ke zvláštním skutečnostem a situacím při pitvách a konečně etického stanoviska všech respondentů. Statistické zpracování výsledků nám dává nahlédnout na souvislosti mezi všemi uvedenými hledisky a pohlavím, věkem, ročníkem studia, zaměřením, zkušeností s pitvou a zájmem samotného vyučujícího. Na začátku výzkumu jsem si zvolila následující výzkumné otázky: 1. Liší se postoje žáků k pitvám při výuce biologie mezi pohlavími? 2. Mají na tyto postoje vliv faktory jako je preference školních předmětů, oborové zaměření, vlastní zkušenost s pitvou, upřednostňovaná metoda výuky anatomie či chov domácího zvířete? 3. Existují vzájemné korelace mezi postojem žáka a postojem daného učitele biologie? 4. Jsou postoje učitelů k pitvám při výuce biologie ovlivněny různými faktory, jako je vlastní zařazování pitev do výuky, upřednostňovaná metoda výuky anatomie, preference pitvaného objektu, délka pedagogické praxe či pohlaví? Výzkum u žáků započal pilotní dotazník, na základě kterého byl vytvořen finální dotazník, který byl zadáván na pražských gymnáziích....
This diploma thesis investigates attitudes of students and teachers of secondary schools (gymnasia) towards the use of dissections into educational process. Questionnaire survey is a part of the research, by which opinions about animal dissections are examined in terms of a particular interest in dissections, of general interest in natural sciences, disgust towards the peculiar facts and situations taking place during dissections and finally in terms of ethical standpoint of all respondents. Statistic processing of results examined relations between all presented aspects and between gender, age, school grade and targeting of studies, experience with dissections and interest of all teachers themselves. At the beginning of the inquiry the following research questions were stated: 1. Are attitudes of students towards dissections during the lessons of biology different between genders? 2. Are those attitudes affected by factors such as subject preference, targeted field of study, own experience with dissections, favoured method of teaching anatomy or owning a pet? 3. Do mutual correlations between the attitude of a student and a particular teacher exist? 4. Are standpoints of teachers towards dissections during the lessons of biology influenced by various factors such as implementation into educational...