dc.contributor.advisor | Vlček, Kamil | |
dc.creator | Čechová, Kateřina | |
dc.date.accessioned | 2017-06-02T01:29:48Z | |
dc.date.available | 2017-06-02T01:29:48Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/81673 | |
dc.description.abstract | Diplomová práce se zabývala pamětí epizodického typu u lidí a jejími změnami v průběhu stárnutí u zdravé populace. Epizodická paměť je typ paměti pro specifické události a jejich vztahy v čase a prostoru, zahrnující vědomé znovuvybavení a mentální cestování časem. Jako její analogie testovatelná u zvířat byla navržena paměť epizodického typu definovaná jako paměť pro čas a umístění určité události v minulosti ("co-kde-kdy"). Nejprve jsme se zaměřili na metodologické srovnání standardních psychologických testů epizodické paměti a nově vyvinutého neverbálního počítačového testu paměti epizodického typu (EMT; Episodic-Like Memory Test) s několika různě obtížnými variantami, který umožňuje rozlišovat paměť pro obrázky, jejich pořadí a umístění (Vlček et al., 2009). Druhým cílem naší studie bylo prokázat, že koncept paměti epizodického typu "co-kde-kdy" je vhodným modelem pro testování epizodické paměti u lidí. Test EMT není závislý na verbalizaci obsahu oproti jiným testům epizodické paměti, proto bylo zajímavé porovnat jeho výsledky s jinými standardně užívanými testy epizodické paměti. Výsledky v testu EMT byly porovnány ve třech věkových kohortách (N = 58; mladší, střední věk, starší) zdravých dobrovolníků. Signifikantní rozdíl mezi věkovými skupinami byl zaznamenán u prostorové složky paměti... | cs_CZ |
dc.description.abstract | The Diploma thesis is concerned with the human episodic-like memory and its changes during the course of healthy ageing. Episodic memory represents a memory of specific events and their spatiotemporal relations, involving conscious retrieval and mental time travel. As a testable analogy in animals, a concept of episodic-like memory has been suggested and defined as a memory of spatiotemporal location of a certain event in the past ("what-where-when"). Firstly, we focused on a methodological comparison of standard psychological tests of episodic memory and a novel non-verbal computer-based Episodic-Like Memory Test (EMT) with several variants of varying difficulty, capable of discerning the memory for pictures, their sequence and position (Vlček et al., 2009). The second goal of our study was to demonstrate the applicability of the concept of episodic-like memory ("what- where-when") as a model in the testing of human episodic memory. Compared with other tests of episodic memory, EMT test does not depend on the verbalization of content. Contrasting the results obtained from EMT and other standard tests was, therefore, of interest. The results from the EMT test were compared across three age cohorts (N = 58; young, middle-aged, aged) of healthy volunteers. In the spatial domain of episodic-like... | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | epizodická paměť | cs_CZ |
dc.subject | stárnutí | cs_CZ |
dc.subject | paměť epizodického typu | cs_CZ |
dc.subject | mírná kognitivní porucha | cs_CZ |
dc.subject | episodic memory | en_US |
dc.subject | aging | en_US |
dc.subject | episodic-like memory | en_US |
dc.subject | Mild Cognitive Impairment | en_US |
dc.title | Změny paměti epizodického typu v průběhu stárnutí | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2016 | |
dcterms.dateAccepted | 2016-05-23 | |
dc.description.department | Department of Psychology | en_US |
dc.description.department | Katedra psychologie | cs_CZ |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.identifier.repId | 133131 | |
dc.title.translated | Episodic-like memory changes during aging | en_US |
dc.contributor.referee | Stehlík, Luděk | |
dc.identifier.aleph | 002095435 | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Psychologie | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Psychology | en_US |
thesis.degree.program | Psychologie | cs_CZ |
thesis.degree.program | Psychology | en_US |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Katedra psychologie | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Department of Psychology | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Psychologie | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Psychology | en_US |
uk.degree-program.cs | Psychologie | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Psychology | en_US |
thesis.grade.cs | Velmi dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Very good | en_US |
uk.abstract.cs | Diplomová práce se zabývala pamětí epizodického typu u lidí a jejími změnami v průběhu stárnutí u zdravé populace. Epizodická paměť je typ paměti pro specifické události a jejich vztahy v čase a prostoru, zahrnující vědomé znovuvybavení a mentální cestování časem. Jako její analogie testovatelná u zvířat byla navržena paměť epizodického typu definovaná jako paměť pro čas a umístění určité události v minulosti ("co-kde-kdy"). Nejprve jsme se zaměřili na metodologické srovnání standardních psychologických testů epizodické paměti a nově vyvinutého neverbálního počítačového testu paměti epizodického typu (EMT; Episodic-Like Memory Test) s několika různě obtížnými variantami, který umožňuje rozlišovat paměť pro obrázky, jejich pořadí a umístění (Vlček et al., 2009). Druhým cílem naší studie bylo prokázat, že koncept paměti epizodického typu "co-kde-kdy" je vhodným modelem pro testování epizodické paměti u lidí. Test EMT není závislý na verbalizaci obsahu oproti jiným testům epizodické paměti, proto bylo zajímavé porovnat jeho výsledky s jinými standardně užívanými testy epizodické paměti. Výsledky v testu EMT byly porovnány ve třech věkových kohortách (N = 58; mladší, střední věk, starší) zdravých dobrovolníků. Signifikantní rozdíl mezi věkovými skupinami byl zaznamenán u prostorové složky paměti... | cs_CZ |
uk.abstract.en | The Diploma thesis is concerned with the human episodic-like memory and its changes during the course of healthy ageing. Episodic memory represents a memory of specific events and their spatiotemporal relations, involving conscious retrieval and mental time travel. As a testable analogy in animals, a concept of episodic-like memory has been suggested and defined as a memory of spatiotemporal location of a certain event in the past ("what-where-when"). Firstly, we focused on a methodological comparison of standard psychological tests of episodic memory and a novel non-verbal computer-based Episodic-Like Memory Test (EMT) with several variants of varying difficulty, capable of discerning the memory for pictures, their sequence and position (Vlček et al., 2009). The second goal of our study was to demonstrate the applicability of the concept of episodic-like memory ("what- where-when") as a model in the testing of human episodic memory. Compared with other tests of episodic memory, EMT test does not depend on the verbalization of content. Contrasting the results obtained from EMT and other standard tests was, therefore, of interest. The results from the EMT test were compared across three age cohorts (N = 58; young, middle-aged, aged) of healthy volunteers. In the spatial domain of episodic-like... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra psychologie | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990020954350106986 | |