Show simple item record

Episodic-like memory changes during aging
dc.contributor.advisorVlček, Kamil
dc.creatorČechová, Kateřina
dc.date.accessioned2017-06-02T01:29:48Z
dc.date.available2017-06-02T01:29:48Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/81673
dc.description.abstractDiplomová práce se zabývala pamětí epizodického typu u lidí a jejími změnami v průběhu stárnutí u zdravé populace. Epizodická paměť je typ paměti pro specifické události a jejich vztahy v čase a prostoru, zahrnující vědomé znovuvybavení a mentální cestování časem. Jako její analogie testovatelná u zvířat byla navržena paměť epizodického typu definovaná jako paměť pro čas a umístění určité události v minulosti ("co-kde-kdy"). Nejprve jsme se zaměřili na metodologické srovnání standardních psychologických testů epizodické paměti a nově vyvinutého neverbálního počítačového testu paměti epizodického typu (EMT; Episodic-Like Memory Test) s několika různě obtížnými variantami, který umožňuje rozlišovat paměť pro obrázky, jejich pořadí a umístění (Vlček et al., 2009). Druhým cílem naší studie bylo prokázat, že koncept paměti epizodického typu "co-kde-kdy" je vhodným modelem pro testování epizodické paměti u lidí. Test EMT není závislý na verbalizaci obsahu oproti jiným testům epizodické paměti, proto bylo zajímavé porovnat jeho výsledky s jinými standardně užívanými testy epizodické paměti. Výsledky v testu EMT byly porovnány ve třech věkových kohortách (N = 58; mladší, střední věk, starší) zdravých dobrovolníků. Signifikantní rozdíl mezi věkovými skupinami byl zaznamenán u prostorové složky paměti...cs_CZ
dc.description.abstractThe Diploma thesis is concerned with the human episodic-like memory and its changes during the course of healthy ageing. Episodic memory represents a memory of specific events and their spatiotemporal relations, involving conscious retrieval and mental time travel. As a testable analogy in animals, a concept of episodic-like memory has been suggested and defined as a memory of spatiotemporal location of a certain event in the past ("what-where-when"). Firstly, we focused on a methodological comparison of standard psychological tests of episodic memory and a novel non-verbal computer-based Episodic-Like Memory Test (EMT) with several variants of varying difficulty, capable of discerning the memory for pictures, their sequence and position (Vlček et al., 2009). The second goal of our study was to demonstrate the applicability of the concept of episodic-like memory ("what- where-when") as a model in the testing of human episodic memory. Compared with other tests of episodic memory, EMT test does not depend on the verbalization of content. Contrasting the results obtained from EMT and other standard tests was, therefore, of interest. The results from the EMT test were compared across three age cohorts (N = 58; young, middle-aged, aged) of healthy volunteers. In the spatial domain of episodic-like...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectepizodická paměťcs_CZ
dc.subjectstárnutícs_CZ
dc.subjectpaměť epizodického typucs_CZ
dc.subjectmírná kognitivní poruchacs_CZ
dc.subjectepisodic memoryen_US
dc.subjectagingen_US
dc.subjectepisodic-like memoryen_US
dc.subjectMild Cognitive Impairmenten_US
dc.titleZměny paměti epizodického typu v průběhu stárnutícs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2016
dcterms.dateAccepted2016-05-23
dc.description.departmentDepartment of Psychologyen_US
dc.description.departmentKatedra psychologiecs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId133131
dc.title.translatedEpisodic-like memory changes during agingen_US
dc.contributor.refereeStehlík, Luděk
dc.identifier.aleph002095435
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologiecs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologyen_US
thesis.degree.programPsychologiecs_CZ
thesis.degree.programPsychologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enPsychologyen_US
uk.degree-program.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-program.enPsychologyen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csDiplomová práce se zabývala pamětí epizodického typu u lidí a jejími změnami v průběhu stárnutí u zdravé populace. Epizodická paměť je typ paměti pro specifické události a jejich vztahy v čase a prostoru, zahrnující vědomé znovuvybavení a mentální cestování časem. Jako její analogie testovatelná u zvířat byla navržena paměť epizodického typu definovaná jako paměť pro čas a umístění určité události v minulosti ("co-kde-kdy"). Nejprve jsme se zaměřili na metodologické srovnání standardních psychologických testů epizodické paměti a nově vyvinutého neverbálního počítačového testu paměti epizodického typu (EMT; Episodic-Like Memory Test) s několika různě obtížnými variantami, který umožňuje rozlišovat paměť pro obrázky, jejich pořadí a umístění (Vlček et al., 2009). Druhým cílem naší studie bylo prokázat, že koncept paměti epizodického typu "co-kde-kdy" je vhodným modelem pro testování epizodické paměti u lidí. Test EMT není závislý na verbalizaci obsahu oproti jiným testům epizodické paměti, proto bylo zajímavé porovnat jeho výsledky s jinými standardně užívanými testy epizodické paměti. Výsledky v testu EMT byly porovnány ve třech věkových kohortách (N = 58; mladší, střední věk, starší) zdravých dobrovolníků. Signifikantní rozdíl mezi věkovými skupinami byl zaznamenán u prostorové složky paměti...cs_CZ
uk.abstract.enThe Diploma thesis is concerned with the human episodic-like memory and its changes during the course of healthy ageing. Episodic memory represents a memory of specific events and their spatiotemporal relations, involving conscious retrieval and mental time travel. As a testable analogy in animals, a concept of episodic-like memory has been suggested and defined as a memory of spatiotemporal location of a certain event in the past ("what-where-when"). Firstly, we focused on a methodological comparison of standard psychological tests of episodic memory and a novel non-verbal computer-based Episodic-Like Memory Test (EMT) with several variants of varying difficulty, capable of discerning the memory for pictures, their sequence and position (Vlček et al., 2009). The second goal of our study was to demonstrate the applicability of the concept of episodic-like memory ("what- where-when") as a model in the testing of human episodic memory. Compared with other tests of episodic memory, EMT test does not depend on the verbalization of content. Contrasting the results obtained from EMT and other standard tests was, therefore, of interest. The results from the EMT test were compared across three age cohorts (N = 58; young, middle-aged, aged) of healthy volunteers. In the spatial domain of episodic-like...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra psychologiecs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 3-5, 116 36 Praha; email: dspace (at) is.cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV