Překvalifikovanost: skutečný nebo umělý problém?
Overqualification: real or artificial problem?
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/81549Identifiers
Study Information System: 147440
Collections
- Kvalifikační práce [18349]
Author
Advisor
Referee
Kohoutek, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Public and Social Policy
Department
Department of Public and Social Policy
Date of defense
2. 2. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Dovednosti, nesoulad dovedností, nesoulad kvalifikací, překvalifikovanost, převzdělanost, nevyužité dovednosti, trh práce, společnost vědění, lidský kapitálKeywords (English)
Skills, skill mismatch, qualification mismatch, overqualification, overeducation, overskilling, labour market, knowledge society, human capitalNerovnováha na trhu práce mezi nabídkou dovedností a poptávkou po dovednostech je rozšířený fenomén, který může přispívat k nezaměstnanosti a snižovat produktivitu a konkurenceschopnost. Cílem této diplomové práce je prozkoumat a pochopit komplexní fenomén nesouladu dovedností na trhu práce. Nesoulad dovedností se projevuje v nejrůznějších formách, existují i rozdílné, i když vzájemné, koncepty vzdělanostního či kvalifikačního nesouladu a nesouladu dovedností. První část je proto věnovaná rozlišení jednotlivých konceptů nesouladu, jejich vzájemné vazbě a zasazení debaty o užití každého z nich. Další část práce se zabývá rovněž potenciálními příčinami nesouladu na trhu práce, jakož i jeho důsledky, a to pro jednotlivce, firmu i společnost jako celek. Další část práce nabízí informace o možných přístupech k měření vzdělanostního nesouladu a nesouladu dovedností a tyto přístupy jsou opět porovnávány. Je zaveden nový přístup k měření nesouladu dovedností, jehož metodika je detailně popsána. Díky datům z výzkumu PIAAC, který obsahuje jednak měření dovedností a zároveň i informace o vzdělání a kvalifikacích, je možné zjistit rozsah vzdělanostního, jakož i dovednostního nesouladu v České republice, a zároveň i porovnat několik způsobů měření. Zvláštní pozornost je věnována rozložení nesouladu mezi různými...
The imbalance in the labor market between the supply of and demand for skills is a widespread phenomenon that may contribute to unemployment and lower productivity and competitiveness. This diploma thesis aims to explore and understand the complex phenomena of skill mismatches on the labor market. As skill mismatch manifests itself in various forms, there exist different but also related concepts of educational or qualification and skill mismatches. In the first part a clear distinction between skill and qualification mismatch is made, the links between different types of mismatches are described and the debate of using each of the concepts is situated as well as the comparison of advantages and disadvantages of different concepts. Next part of this thesis concerns also with potential causes of mismatches in the labor market as well as its consequences and implications for individuals, businesses and society as a whole. In the next section, the information on possible measures of educational or qualification and skill mismatches is offered and the comparison of these measures is made. A new approach for measuring skill mismatch is introduced. Due to published results from PIAAC survey, which contains measures of skill proficiency and also information about qualifications, educational as well as...