Hra v roli ve vyučování dějepisu. Empirická analýza vybraných aspektů
Role Playing in History Teaching Empirical Analysis of Selected Aspects
dissertation thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/81325Identifiers
Study Information System: 102623
Collections
- Kvalifikační práce [23974]
Author
Advisor
Referee
Valenta, Josef
Havlůjová, Hana
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Didactics of History
Department
Institute of Czech History
Date of defense
27. 1. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
hraní rolí ve vyučování - didaktika dějepisu - skupinová práce - osobnostní a sociální výchova - Bloomova revidovaná taxonomieKeywords (English)
role playing in educational process - history teaching methodology - group work - personal and social education - Bloom's revised taxonomy of educational goals1 Abstract Tato disertační práce završuje několikaleté období učitelské praxe, které bylo věnováno ověřování možností hraní rolí v dějepisném vyučování. Jen pomalu získával celek práce jasnější kontury. Teoretická část práce nabízí exkurz do didaktické literatury a sleduje, jaký význam hraní rolí ve vyučování dává obecná didaktika, didaktika dějepisu, didaktika osobnostní a sociální výchovy a didaktika dramatické výchovy. Autorka se zabývá především novějšími příklady hraní rolí ve vyučování dějepisu, komentuje je a uvádí do souvislostí. V závěru teoretické části přináší pravidla a zásady pro praktické využívání hry v roli v dějepisném vyučování. Empirická část práce popisuje průběh dvoufázového akčního výzkumu, který byl realizován v letech 2007 - 2011 na čtyřletém gymnáziu. Na počátku empirické sondy stály dvě obecnější otázky: Může hraní rolí v dějepisném vyučování napomoci rozvoji osobnosti žáka? Může hraní rolí v dějepisném vyučování napomoci k naplňování edukačních cílů dějepisného vyučování? Postupně docházelo k jejich zpřesňování a úpravám podle vývoje akčního výzkumu. Hlavním předmětem zájmu bylo sledování vývoje žáků v oblasti práce v různě velkých skupinách, hraní rolí v dějepisném vyučování a dosahování edukačních cílů v předmětu dějepis. Součástí práce je i aplikace Bloomovy revidované...
1 Abstract This dissertation concludes teaching experience of several years which was dedicated to examining the possibilities of role playing in history teaching. The theoretical part offers an excursion into the area of didactic literature and observes the importance which is attributed to role playing by general teaching methodology, teaching methodology of history, personal and social education as well as drama education. The author focuses especially on recent examples of role playing in history teaching, she comments and interlinks them. The rules and principles for practical usage of role playing in history teaching are provided at the end of the theoretical part. The empirical part describes the progress of two-phase action research realized during the years 2007-2011 at grammar school with four-year study programme. At the beginning of the empirical probe there were two general questions: Can the role playing in history teaching help the development of students' personality? Can the role playing in history teaching help to fulfil the educational goals of history teaching? These were gradually more specified and modified according to the progress of action research. The main subject of interest was observing the students' development in the area of working in groups of different sizes, role playing...