Knihovny na gymnáziích a jejich aktivity na podporu rozvoje čtenářství a informační gramotnosti v České Republice a ve Švédsku
Grammar school's libraries and their activites for reading development and information literacy education
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/81151Identifiers
Study Information System: 140243
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Slussareff, Michaela
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Information and Library Studies
Department
Institute of Information Studies and Librarianship
Date of defense
14. 9. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
školní knihovny, knihovnické služby, čtenářství, čtenářská gramotnost, informační gramotnost, výzkumy čtenářské gramotnosti, Česká republika, ŠvédskoKeywords (English)
school libraries, library services, reading, reading literacy, information literacy, reading literacy studies, Czech Republic, SwedenDiplomová práce se věnuje knihovnám na gymnáziích a jejich aktivit na podporu čtenářské a informační gramotnosti v České republice a ve Švédsku. V první části diplomové práce jsou shrnuty teoretické poznatky o metodách na rozvoj čtenářské a informační gramotnosti a současný stav úrovně čtenářské a informační gramotnosti v České republice a ve Švédsku. Část práce popisuje systém školní docházky a legislativu týkající se školních knihoven v obou zemích. Praktická část práce se zabývá analýzou webových stránek knihoven na gymnáziích v České republice a ve Švédsku a porovnáním jejich úrovně. V závěru je z každé země představena jedna reprezentativní knihovna.
The diploma thesis deals with grammar school libraries and their activities for reading literacy and information literacy development in the Czech Republic and Sweden. The first part of the thesis defines theoretical methods for reading and information literacy development, current level of reading and information literacy in the Czech Republic and Sweden. Part of the thesis describes school system and legislation of school libraries of both countries. Practical part of the thesis is composed of analysis of websites of the libraries and comparison of one Czech and one Swedish school library.