Spejbl a Hurvínek jako kulturně-společenský fenomén v českém mediálním obraze
Spejbl and Hurvínek as a cultural and social phenomenon in the Czech medial image
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/81138Identifiers
Study Information System: 111802
Collections
- Kvalifikační práce [17632]
Author
Advisor
Referee
Cebe, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
8. 9. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Very good
Konceptem absolventské studie je zachytit historicko-literární formou dějiny Divadla Spejbla a Hurvínka, profily jeho osobností, loutek, událostí a konaných představení v letech 1939- 1990, (od počátků profesionální loutkářské činnosti prof. Josefa Skupy v Plzni v protektorátních letech, skrze Skupovu divadelní realizaci v pražském působišti po 2.světové válce, přes éru hereckého účinkování Miloše Kirschnera, Heleny Štáchové a Martina Kláska v době socialismu, a během normalizačních let, až po nástup kapitalismu. Jako cíl si diplomantka vytyčila vytvořit mediální odraz událostí Divadla Spejbla a Hurvínka, které byly vnímány a zhodnocovány československým a českým masovým, dobovým, denním tiskem - (ultrapravicovými fašistickými časopisy Vlajkou (1939-40) a Árijským bojem (1940), levicovými, socialisticky orientovanými novinami Rudým právem (1948,52,53,55,57,58,59,67,72,75,79,80,82,83,84,85,86,87,88), Svobodným slovem (1959,66,69,77,80,82,83,84,85,87), Mladou frontou (1957,66,75,77,81,82,84,87), křesťanskodemokraticko-konzervativní Lidovou demokracií (1966,71,74,77,78,79,81,82,84,85,86,87,88), večerním tiskem - Večerní Prahou (1969,82), a pravicově zaměřeným, kapitalistickým listem - Mladou frontou Dnes (1990). V každé historické epoše a vládnoucím režimu byly postavy S+H jinak pojímány. Záměrem...
The idea of the dissertation study is to capture in the historical-literary form Spejbl and Hurvínek Theatre's history, characters of its personalities, marionettes, events, and introduced theatre performances in the years 1939-1990, (from the outset of the prof. Josef Skupa's professional puppetry in Pilsen in the protectoral time, through Skupa's theatrical Prague engagement after 2nd World War, over the era of dramatic acting of Miloš Kirschner, Helena Štáchová, and Martin Klásek in the socialistic period, and during normalization years, up to the capitalistic regime transformation.The graduate set up a goal of creating a media reflection of the Spejbl and Hurvinek Theatre's events, which had been noticed and evaluated by the Czechoslovak and Czech mass period daily press - (by the far-right wing fascist magazines Vlajka (1939-40) and Árijský boj (1940), by the left orientated, socialistic newspapers Rudé právo(1948,52,53,55,57,58,59,67,72,75,79,80,82,83,84,85,86,87,88), Svobodné slovo(1959,66,69,77,80,82,83,84,85,87), Mladá fronta (1957,66,75,77,81,82,84,87), by the Christian- Democratic-Conservative paper Lidová demokracie(1966,71,74,77,78,79,81,82,84,85,86,87,88), the Evening Press - Večerní Praha (1969,82), and by the right-wing, capitalistic paper - Mladá fronta Dnes (1990). In each...