Vliv smartphonů a tabletů na vývoj současných médií
Impact of smartphones and tablets on today's media development
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/81115Identifiers
Study Information System: 167479
Collections
- Kvalifikační práce [18180]
Author
Advisor
Referee
Švelch, Jaroslav
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
8. 9. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
Smartphone, tablet, mobilní aplikace, elektronická média, konzumace obsahu, placený obsah, paywall, monetizaceKeywords (English)
Smartphone, tablet, mobile applications, electronic media, content consumption, content payment, paywall, content capitalization! ! Abstrakt Diplomová práce zkoumá a analyzuje vliv uvedení chytrých telefonů, tabletů a elektronických čteček na vývoj současných médií a to jak z pohledu vydavatelů, tak i z pohledu konzumentů médií. Cílem práce je zmapovat překotný vývoj médií díky možnostem, které přinesly revoluční zařízení především iPhone a iPad, jejich vliv na vydavatelské domy a tradiční média. Práce se taktéž zaobírá otázkou budoucnosti tištěných médií a jejich koexistence s elektronickými verzemi tradičních titulů, možnostmi a ochotou platby uživatelů za elektronický obsah a právními otázkami spojenými s autorskými právy ve světě elektronických médií. Práce se snaží vytyčit cílové skupiny konzumentů jednotlivých médií vč. jejich typického chování a polemizuje nad odklonem od tradičních médií k elektronickým.
! ! Abstract This thesis explores and analyses influence of smartphones, tablets and e-readers launch on today's media development both from publisher's and media consumer's view. Main goal of this work is to map turbulent media evolution thanks possibilities, brought by revolutionary devices especially iPhone and iPad and their impact on publishing houses and traditional media. The thesis envisages the future of printed media and its co-existing together with the digital versions of traditional titles, possibilities and consumer willingness to pay for the digital content and specifics of the copyright in the digital media world. Least but not last thesis tries to discover individual target groups of each media including their typical behavior and arguing over the diversion from the traditional media towards the digital media.