dc.contributor.advisor | Češka, Jakub | |
dc.creator | Gerbery, Juraj | |
dc.date.accessioned | 2020-08-20T09:55:10Z | |
dc.date.available | 2020-08-20T09:55:10Z | |
dc.date.issued | 2007 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/8108 | |
dc.description.abstract | The topic of the submitted thesis is a symbolic performance of the papal institution. We are laying stress on the form of communication of the papal institution and design of its legitimacy within the medial discourse. In the first and second chapter, we summarize the definition of papal institution as such. First of all, we investigate papal institution from the point of view of its historical development, eventually of its rich structure. Third part is defining the basal papal symbolism by means of discussing the principles of clothing and papal insignia. The key parts are composed by analyzing of both, the Pope election according to the Constitution Universi Dominici Gregis and the analysis of the Doctrine of impeccability of the Pope. The first of the phenomenon, being analyzed using the theory of modern myths by Roland Barthes and which is being derived from traditional conception of investigation of symbols performed by Ferdinand de Saussure. The second semiotics analysis is focused on the doctrine of impeccability of the Pope stressing the Theory of performatives of John Langshaw Austin with remarkable contribution of Pierre Bourdieu and his conception of the social conditions for the effectiveness of ritual discourse. Our hypothesis is, that investigation of instruments of symbolic performance of... | en_US |
dc.description.abstract | Tématem diplomové práce je Symbolická produkce papežské instituce. Důraz klademe na formy komunikace papežské instituce a konstruování její legitimity v mediálním diskursu. V první a druhé kapitole shrnujeme definici papežské instituce, nejdříve z pohledu historického vývoje a posléze její bohaté struktury. Třetí část definuje bazální papežskou symboliku v rovině odívání a papežských insignií. Klíčovou částí je analýza volby papeže podle Konstituce Universi Dominici Gregis a analýza dogmatu o neomylnosti papeže. První z jevů analyzujeme vycházejíc z teorie Rolanda Barthese a moderních mýtů, která je založena na tradičním pojetí znaku Ferdinada de Saussurea. Druhá sémiotická analýza se zaměřuje na dogma neomylnosti papeže s akcentem na teorii performativů Johna Langshawa Austina s významným přispěním Pierra Bourdieua a jeho koncepce sociálních podmínek pro účinek rituální promluvy. Naší hypotézou je, že zkoumání nástrojů symbolické produkce papežské instituce na báze lingvistických metod Barthese, Austina a Bourdieua neodkrývá pouze mechanismy komunikace v institučním diskursu, ale stejně tak nastoluje otázku původu a legitimity moci. Hlavní část práce doplňuje analýza papežských dokumentů k masovým komunikačním prostředkům, aplikování teorie Viléma Flussera na technické obrazy v institučním diskursu a... | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studií | cs_CZ |
dc.title | Symbolická produkce papežské instituce | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2007 | |
dcterms.dateAccepted | 2007-03-13 | |
dc.description.department | Department of Electronic Culture and Semiotics | en_US |
dc.description.department | Katedra elektronické kultury a sémiotiky | cs_CZ |
dc.description.faculty | Fakulta humanitních studií | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Humanities | en_US |
dc.identifier.repId | 57095 | |
dc.title.translated | Symbolic Production of Papal Institution | en_US |
dc.contributor.referee | Marcelli, Miroslav | |
dc.identifier.aleph | 001010759 | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Electronic Culture and Semiotics | en_US |
thesis.degree.discipline | Elektronická kultura a sémiotika | cs_CZ |
thesis.degree.program | Media and Communications Studies | en_US |
thesis.degree.program | Mediální a komunikační studia | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Fakulta humanitních studií::Katedra elektronické kultury a sémiotiky | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Humanities::Department of Electronic Culture and Semiotics | en_US |
uk.faculty-name.cs | Fakulta humanitních studií | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Humanities | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FHS | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Elektronická kultura a sémiotika | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Electronic Culture and Semiotics | en_US |
uk.degree-program.cs | Mediální a komunikační studia | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Media and Communications Studies | en_US |
thesis.grade.cs | Velmi dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Very good | en_US |
uk.abstract.cs | Tématem diplomové práce je Symbolická produkce papežské instituce. Důraz klademe na formy komunikace papežské instituce a konstruování její legitimity v mediálním diskursu. V první a druhé kapitole shrnujeme definici papežské instituce, nejdříve z pohledu historického vývoje a posléze její bohaté struktury. Třetí část definuje bazální papežskou symboliku v rovině odívání a papežských insignií. Klíčovou částí je analýza volby papeže podle Konstituce Universi Dominici Gregis a analýza dogmatu o neomylnosti papeže. První z jevů analyzujeme vycházejíc z teorie Rolanda Barthese a moderních mýtů, která je založena na tradičním pojetí znaku Ferdinada de Saussurea. Druhá sémiotická analýza se zaměřuje na dogma neomylnosti papeže s akcentem na teorii performativů Johna Langshawa Austina s významným přispěním Pierra Bourdieua a jeho koncepce sociálních podmínek pro účinek rituální promluvy. Naší hypotézou je, že zkoumání nástrojů symbolické produkce papežské instituce na báze lingvistických metod Barthese, Austina a Bourdieua neodkrývá pouze mechanismy komunikace v institučním diskursu, ale stejně tak nastoluje otázku původu a legitimity moci. Hlavní část práce doplňuje analýza papežských dokumentů k masovým komunikačním prostředkům, aplikování teorie Viléma Flussera na technické obrazy v institučním diskursu a... | cs_CZ |
uk.abstract.en | The topic of the submitted thesis is a symbolic performance of the papal institution. We are laying stress on the form of communication of the papal institution and design of its legitimacy within the medial discourse. In the first and second chapter, we summarize the definition of papal institution as such. First of all, we investigate papal institution from the point of view of its historical development, eventually of its rich structure. Third part is defining the basal papal symbolism by means of discussing the principles of clothing and papal insignia. The key parts are composed by analyzing of both, the Pope election according to the Constitution Universi Dominici Gregis and the analysis of the Doctrine of impeccability of the Pope. The first of the phenomenon, being analyzed using the theory of modern myths by Roland Barthes and which is being derived from traditional conception of investigation of symbols performed by Ferdinand de Saussure. The second semiotics analysis is focused on the doctrine of impeccability of the Pope stressing the Theory of performatives of John Langshaw Austin with remarkable contribution of Pierre Bourdieu and his conception of the social conditions for the effectiveness of ritual discourse. Our hypothesis is, that investigation of instruments of symbolic performance of... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studií, Katedra elektronické kultury a sémiotiky | cs_CZ |
thesis.grade.code | 2 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990010107590106986 | |