dc.contributor.advisor | Arnason, Johann Pall | |
dc.creator | Chlouba, Karel | |
dc.date.accessioned | 2020-08-26T11:40:51Z | |
dc.date.available | 2020-08-26T11:40:51Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/81076 | |
dc.description.abstract | Název práce: První proměna Frankfurtské školy Autor: Bc. Karel Chlouba Obor: Historická sociologie Druh práce: Diplomová práce Vedoucí práce: prof. Dr. phil. Jóhann Páll Árnason Abstrakt: Předkládaná práce se zabývá první proměnou Frankfurtské školy - jejími východisky, vývojem a dějinným kontextem jejího působení. Vývoj kritické teorie této proměny je rozdělen do tří fází: v první jsou probrány jednotlivé momenty a motivy pozitivně di- alektické teorie a rozvoj skepticismu; v druhé je rozebrán samotný skeptický obrat a ve třetí negativní dialektika zosobněná především dílem Dialektika osvícenství. Práce se zaměřuje především na myšlení Maxe Horkheimera jako vůdčí osoby kruhu myslitelů, jeho osoba nemusí být ve všech fázích hlavním zdrojem progresivního myšlení teorie, ale vždy je hlavním moderátorem směřování tohoto myšlení. Klíčová slova: Adorno, Horkheimer, Marcuse, kritická teorie společnosti, sociolo- gie, racionalita, věda, teorie, rozum, změna, alternativa, dialektika, osvícenství vii | cs_CZ |
dc.description.abstract | Title: First Metamorphosis of the Frankfurt School Author: Bc. Karel Chlouba Abstract: This thesis deals with first metamorphosis of the Frankfurt School - its origins, deve- lopement and historical context. The developement of this metamorphosis of critical theory is split into three parts within this work: first part elaborates individual moments and motives of this positive dialectic and also observes the develomepent of skepticism within it; second part elaborates the sceptical turn itself and the third part deals with the negative dialectics mainly presented within the work The Dialectic of Enlightenment. This thesis aims mainly on thought of Max Horheimer as a leader of the circle of thin- kers. Although he is not always the most powerful source of insight in this circle, he is the one who controls the direction of its thinking. Key words: Adorno, Horkheimer, Marcuse, critical theory of society, sociology, ra- cionality, science, theory, reason, change, alternative, dialectic, enligh- tenment viii | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studií | cs_CZ |
dc.subject | Adorno | cs_CZ |
dc.subject | Horkheimer | cs_CZ |
dc.subject | Marcuse | cs_CZ |
dc.subject | kritická teorie společnosti | cs_CZ |
dc.subject | sociologie | cs_CZ |
dc.subject | racionalita | cs_CZ |
dc.subject | věda | cs_CZ |
dc.subject | teorie | cs_CZ |
dc.subject | rozum | cs_CZ |
dc.subject | změna | cs_CZ |
dc.subject | alternativa | cs_CZ |
dc.subject | dialektika | cs_CZ |
dc.subject | osvícenství | cs_CZ |
dc.subject | Adorno | en_US |
dc.subject | Horkheimer | en_US |
dc.subject | Marcuse | en_US |
dc.subject | critical theory of society | en_US |
dc.subject | sociology | en_US |
dc.subject | racionality | en_US |
dc.subject | science | en_US |
dc.subject | theory | en_US |
dc.subject | reason | en_US |
dc.subject | change | en_US |
dc.subject | alternative | en_US |
dc.subject | dialectic | en_US |
dc.subject | enlightenment | en_US |
dc.title | První proměna Frankfurtské školy | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2017 | |
dcterms.dateAccepted | 2017-01-23 | |
dc.description.department | Department of Historical Sociology | en_US |
dc.description.department | Pracoviště Historické sociologie | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Humanities | en_US |
dc.description.faculty | Fakulta humanitních studií | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 139435 | |
dc.title.translated | First Metamorphosis of the Frankfurt School | en_US |
dc.contributor.referee | Německý, Marek | |
dc.identifier.aleph | 002123353 | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Historical Sociology | en_US |
thesis.degree.discipline | Historická sociologie | cs_CZ |
thesis.degree.program | Humanities | en_US |
thesis.degree.program | Humanitní studia | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Fakulta humanitních studií::Pracoviště Historické sociologie | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Humanities::Department of Historical Sociology | en_US |
uk.faculty-name.cs | Fakulta humanitních studií | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Humanities | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FHS | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Historická sociologie | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Historical Sociology | en_US |
uk.degree-program.cs | Humanitní studia | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Humanities | en_US |
thesis.grade.cs | Velmi dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Very good | en_US |
uk.abstract.cs | Název práce: První proměna Frankfurtské školy Autor: Bc. Karel Chlouba Obor: Historická sociologie Druh práce: Diplomová práce Vedoucí práce: prof. Dr. phil. Jóhann Páll Árnason Abstrakt: Předkládaná práce se zabývá první proměnou Frankfurtské školy - jejími východisky, vývojem a dějinným kontextem jejího působení. Vývoj kritické teorie této proměny je rozdělen do tří fází: v první jsou probrány jednotlivé momenty a motivy pozitivně di- alektické teorie a rozvoj skepticismu; v druhé je rozebrán samotný skeptický obrat a ve třetí negativní dialektika zosobněná především dílem Dialektika osvícenství. Práce se zaměřuje především na myšlení Maxe Horkheimera jako vůdčí osoby kruhu myslitelů, jeho osoba nemusí být ve všech fázích hlavním zdrojem progresivního myšlení teorie, ale vždy je hlavním moderátorem směřování tohoto myšlení. Klíčová slova: Adorno, Horkheimer, Marcuse, kritická teorie společnosti, sociolo- gie, racionalita, věda, teorie, rozum, změna, alternativa, dialektika, osvícenství vii | cs_CZ |
uk.abstract.en | Title: First Metamorphosis of the Frankfurt School Author: Bc. Karel Chlouba Abstract: This thesis deals with first metamorphosis of the Frankfurt School - its origins, deve- lopement and historical context. The developement of this metamorphosis of critical theory is split into three parts within this work: first part elaborates individual moments and motives of this positive dialectic and also observes the develomepent of skepticism within it; second part elaborates the sceptical turn itself and the third part deals with the negative dialectics mainly presented within the work The Dialectic of Enlightenment. This thesis aims mainly on thought of Max Horheimer as a leader of the circle of thin- kers. Although he is not always the most powerful source of insight in this circle, he is the one who controls the direction of its thinking. Key words: Adorno, Horkheimer, Marcuse, critical theory of society, sociology, ra- cionality, science, theory, reason, change, alternative, dialectic, enligh- tenment viii | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studií, Pracoviště Historické sociologie | cs_CZ |
thesis.grade.code | 2 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990021233530106986 | |