Role autenticity v procesu vytváření vztahu mezi mikro-celebritami a jejich fanoušky
The role of authenticity in the process of developing the relationship between mikro-celebrities their fans
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/80937Identifikátory
SIS: 147668
Kolekce
- Kvalifikační práce [17115]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Šmejkalová, Jiřina
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Mediální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
3. 2. 2016
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
mikro-celebrity, celebrity, web 2.0, sociální sítě, vlog, vlogging, YouTube, youtubeři, autenticita, parasociální vztahyKlíčová slova (anglicky)
micro-celebrity, celebrity, web 2.0, social media, vlog, vlogging, YouTube, youtubers, authenticity, parasocial relationshipsTato práce se zabývá otázkou, jakou roli hraje autenticita, její prvky a projevy v procesu vytváření vztahu mezi mikro-celebritami a jejich fanoušky. Problematika je ilustrována na příkladu nejvýznamnější platformy pro sdílení videí YouTube. Součástí otázky je to, zda mezi tvůrci obsahu na YouTube a jejich odběrateli vznikají parasociální vztahy tak, jak je definovali Horton a Wohl (1956), a pohled na autenticitu coby prvek odlišující vztah fanoušků k mikro-celebritám od jejich vztahu k tradičním celebritám. Teoretická část práce přibližuje koncepty, které jsou spojeny s vývojem fenoménu mikro-celebrita, dále se zabývá samotnými pojmy mikro-celebrita a autenticita a přibližuje teorii parasociálních vztahů. Analýza role autenticity při vytváření vztahu mezi mikro-celebritami a jejich fanoušky vychází z kvalitativního výzkumu, který čerpá z rozhovorů s mikro-celebritami a jejich fanoušky a z analýzy videí a komentářů, kterými na ně diváci reagují.
This thesis examines the role of authenticity, its elements and manifestations in the process of developing a relationship between micro-celebrities and their fans. The issue is demonstrated by the example of YouTube, the most important video-sharing site. Part of the issue is whether the YouTube content creators and their subscribers develop parasocial relationships as defined by Horton and Wohl (1956), and authenticity as an element that sets the relationship between micro-celebrities and their fans apart from the relationship between traditional celebrities and their fans. The theoretical part of the thesis deals with concepts that are associated with development of the micro-celebrity phenomenon, discusses the concepts of micro-celebrity and authenticity themselves, and expounds the parasocial relationships theory. Analysis of the role of authenticity in the process of developing the relationship between micro-celebrities and their fans is based on qualitative research that draws from interviews with micro-celebrities and their fans and the analysis of videos and comments by which viewers respond to them.