Vizuální komunikace a budování identity Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary prostřednictvím Instagramu
Karlovy Vary international film festival: Visual communication and brand building on Instagram
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/80903Identifiers
Study Information System: 162582
Collections
- Kvalifikační práce [18349]
Author
Advisor
Referee
Hladík, Radim
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
2. 2. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Instagram, sociální sítě, filmový festival, Karlovy Vary, vizuální komunikace, fotografie, nová média, budování identityKeywords (English)
Instagram, Social Networks, Film Festival, Karlovy Vary, Visual Communication, Photography, New Media, Brand BuildingDiplomová práce se zaměřuje na vizuální komunikaci Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary prostřednictvím sociální sítě Instagram. Tuto síť používá festival ke komunikaci s návštěvníky, čímž buduje svou identitu a vytváří komunitu fanoušků. Teoretická část práce přibližuje historii Instagramu a fungování této populární aplikace, dále se zaměřuje na působení karlovarského festivalu i zahraničních filmových festivalů na Instagramu. Závěr teoretické práce nabízí definice vizuální komunikace se zaměřením na specifika analogové, digitální a internetové fotografie. Práce pomocí kvantitativní obsahové analýzy instagramových fotografií a sémiotické analýzy prvků technického a obsahového charakteru zkoumá, jaký vizuální styl komunikace festival používá a jak tento styl přebírají návštěvníci festivalu a média informující o festivalu. V rámci tohoto výzkumu je zkoumán instagramový profil karlovarského festivalu a vybrané profily zástupců médií a návštěvníků. Cílem práce je popsat, jaký vizuální jazyk a styl používají na Instagramu organizátoři festivalu a jak se tento jazyk odráží na budování identity samotného festivalu.
This master's thesis focuses on visual communication of Karlovy Vary International Film Festival using social network - Instagram. The festival uses this network to communicate with spectators, which helps it create its identity and build a fan base. Theoretical part of the master's thesis describes history of Instagram as well as all the functions of this popular application. It also talks about Karlovy Vary International Film Festival and other international film festivals and their use of Instagram. The theoretical part concludes with definition of visual communication, focusing mostly on specifics of analogue, digital, and Internet photography. Using quantitative content analysis of Instagram pictures and semiotic analysis of technical and content elements, the thesis analyzes what visual style of communication the festival uses, and how the fans and media understand and transform the content. For the research purposes, the festival's Instargam profile as well as selected media and spectators' profiles were followed. The purpose of the thesis is to describe what visual language the festival organizers use on Instagram and how this language is reflected in building the identity of the festival itself.