Zodpovídání otázek na hodnoty
Answering Questions on Values
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/80838Identifiers
Study Information System: 138356
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Buriánek, Jiří
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Sociology
Department
Department of Sociology
Date of defense
29. 1. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Kognitivní aspekty metodologie průzkumů, metodologický experiment, vliv kontextu, hodnoty, individualismus, kolektivismus, sebepojetí, independence, interdependence, regulační zaměřeníKeywords (English)
Cognitive aspects of survey methodology, methodological experiment, context effects, values, individualism, collectivism, self-construal, independence, interdependence, regulatory focusPředkládaná diplomová práce je věnována problematice ovlivňování zodpovídání otázek na hodnoty v kontextu dotazníkových šetření. V teoretické části jsou nejdříve představeny poznatky z oblasti zkoumání kognitivních procesů probíhajících obecně v průběhu zodpovídání otázek, stejně tak jako faktory, jež mohou výsledné odpovědi ovlivňovat. Následně je představen Schwartzův kruhový model hodnot a nástroje používané pro měření významnosti hodnot vycházející z této koncepce. V závěru teoretické části jsou popsány výsledky dosavadních studií zaměřených na možnosti ovlivnění hodnot. Z poznatků představených v teoretické části vychází série tří experimentálních on-line studií, jichž se zúčastnilo dohromady téměř 600 respondentů, a jež zkoumaly ovlivnitelnost individualistických a kolektivistických hodnot prostřednictvím navození změny v regulačním zaměření nebo sebepojetí účastníků. V první ze tří studií došlo k ovlivnění hodnot v závislosti na obsahu předchozích otázek, efekt byl nicméně v opačném směru, než se původně předpokládalo. V dalších dvou studiích nevedla manipulace k signifikantním rozdílům mezi skupinami. Příčiny těchto výsledků, limity realizovaných studií a výhledy pro budoucí bádání jsou nastíněny v diskusi a závěru.
The present thesis explores how answering questions on values in surveys could be influenced. Findings about cognitive processes occurring in general during answering questions, as well as factors that may influence the given answers are presented in the first part of the theoretical section. Afterwards, Schwartz's circular model of values is presented together with the instruments he developed to measure their importance. At the end of the theoretical section, the results of existing studies on the possibilities of influencing values are described. A series of three experimental online studies, involving nearly 600 respondents, builds on the findings presented in the theoretical section. The experiments examine the malleability of individualistic and collectivistic values based on induced changes in regulatory focus and self-construal of participants. In the first of the studies, the given values were affected by the content of previous questions, but this effect was in the opposite direction than originally anticipated. In the next two studies, the experimental manipulation did not lead to significant differences between groups. Causes of the results, limits of the conducted studies and prospects for future research are discussed in the last sections of the thesis.