Muzejní marketing: Národní galerie v Praze v letech 2012-2014
Museum Marketing: The National Gallery in Prague During the years 2012-2014
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/80687Identifiers
Study Information System: 166491
Collections
- Kvalifikační práce [18348]
Author
Advisor
Referee
Halada, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Marketing Communications and Public Relations
Department
Department of Marketing Communication and Public Relations
Date of defense
13. 6. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Muzejní marketing, návštěvník, marketingový a komunikační mix, Národní galerie v PrazeKeywords (English)
Museum marketing, visitor, marketing and communication mix, National Gallery in PragueTato bakalářská práce se zabývá aplikací marketingových postupů a nástrojů do muzejního prostředí s výtvarným uměním. Předmětem zkoumání této práce je Národní galerie v Praze - významná umělecká instituce, která má ambice vybudovat silnou muzejní značku mezinárodního formátu. Cílem práce je příprava doporučení pro Národní galerii v oblasti marketingu a komunikace. Doporučení vznikne na základě konfrontace rešerše současných trendů a příležitostí v muzejním marketingu a analýzy dosavadních aktivit Národní galerie. Práce je rozdělaná do tří částí. První část zahrnuje teoretické vymezení základních pojmů jako je muzejní marketing, strategický marketing, návštěvník, marketingový a komunikační mix. V druhé části se práce věnuje deskripci trendů a příležitostí v oblasti muzejního marketingu. Poslední část se zabývá zkoumáním aktivit Národní galerie a návrhem zlepšení jejích marketingových postupů.
This paper examines marketing practices and marketing tools in the context of art related museums. The subject of this paper is the National Gallery in Prague, a significant art institution that has the ambition to build a strong museum brand of international significance. The aim of this paper is to form a a set of recommendations for the National Gallery in the field of marketing and communication. The recommendations are based upon the confrontation of the research of the ongoing trends and opportunities with the analysis of National gallery's marketing activities. This paper is divided into three parts. Firstly, it defines the theoretical framework and the key terms such as museum marketing, strategic marketing, visitors profile, marketing and communication mix. Secondly, it describes trends and opportunities in the field of museum marketing. Finally, it analyzes activities of the National Gallery and puts forward recommendations for improvement of the current marketing processes.