Etická regulace reklamy
Ethical regulation of advertising
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/80620Identifiers
Study Information System: 150000
Collections
- Kvalifikační práce [13920]
Author
Advisor
Referee
Patěk, Daniel
Faculty / Institute
Faculty of Law
Discipline
Law
Department
Department of Business Law
Date of defense
14. 9. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Právnická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Reklama a právo, etický kodex, samoregulaceKeywords (English)
advertising and law, ethical code, self-regulationEtická regulace reklamy Abstrakt Diplomová práce pojednává o problematice regulace etických prvků reklamy. Kromě regulace zákony, která ochraňuje nejdůležitější zájmy společnosti, které mohou být reklamou porušeny, hraje v dnešní době významnou roly regulace stojící mimo právní předpisy. Cílem této práce je analyzovat současný stav této takzvané samoregulace reklamy v České republice a pomocí aplikace na jednotlivé případy reklam zhodnotit, jestli jsou stávající mechanizmy regulace etického prvku v reklamě dostačující. Práce se skládá ze čtyř kapitol. V první kapitole je definován pojem reklama jako sociální fenomén na pozadí marketingové praxe. Důraz je kladen i na různé definice pojmu, které se objevují jak v národních, tak v evropských právních předpisech. Následující kapitola se věnuje vymezení pojmu etiky, jako teorie morálky, nebo právně relevantního pojmu dobré mravy. Třetí kapitola po krátkém nastínění právní regulace reklamy detailně analyzuje nejvýznamnější samoregulační orgán v České republice - Radu pro reklamu a jeho rozhodovací praxi. Na konkrétních případech, které byli předmětem řízení před tímto orgánem práce ilustruje, jaké etické zájmy jsou chráněny etickým kodexem Rady pro reklamu a detailněji pojednává o oblastech jako je reklama na alkohol nebo reklama cílena na děti. V poslední částí...
Ethical regulation of advertising Abstract This thesis deals with the regulation of ethical elements in advertising. Advertising is regulated by law, which protects the most important ethical interests of society that may be violated in advertising. In addition to this an important role is played by regulation standing outside the law, provided by the advertising industry itself. The aim of this paper is to analyze the current position of self-regulation of advertising in the Czech Republic and to assess whether the existing mechanisms are sufficient. This will be accomplished by illustrating the application of self-regulatory rules on specific adverts. The thesis is composed of four chapters. Chapter One defines the term advertising as a social phenomenon from a marketing practice perspective. The chapter focuses on definitions of this term provided by both national and European legislation. Chapter Two gives the definition of ethics as a theory of morality and the term good manners, which is mostly used in legal literature. After providing a brief outline of legal regulation of advertising Chapter Three analyses the most important self-regulatory body in the Czech Republic - the Czech Advertising Standards Council and its decision-making process. The thesis illustrates which ethical aspects are protected...