Meziplochy v Rorschachově metodě. Jejich význam a korespondence s projevy osobnosti u adolescentních studentů
Space Responses in the Rorschach. Their Meaning and Correspondence with Personality Manifestation of Adolescent Students
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/80532Identifiers
Study Information System: 150963
Collections
- Kvalifikační práce [23974]
Author
Advisor
Referee
Loneková, Katarína
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Psychology
Department
Department of Psychology
Date of defense
8. 9. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Rorschachova metoda, percepce, osobnost, adolescenceKeywords (English)
Rorschach Test, Perception, Personality, AdolescenceDiplomová práce se věnuje interpretacím meziploch v Rorschachově metodě, které jsou tradičně spojovány s osobnostní opozičností. Teoretická část se zabývá fenoménem opozičnosti na úrovni percepce a osobnosti a analyzuje spektrum diagnostických významů, které jsou meziplochám připisovány. Cílem empirické části je ověření validity meziploch na souboru adolescentních studentů. Výsledky nepotvrzují, že by výrazná tendence interpretovat meziplochy v ROR významně souvisela s projevy opozičnosti, které hodnotili učitelé studentů. Z diskuze vyplývá nutnost interpretovat výskyt meziploch v individuálním kontextu. U adolescentních studentů byl zjištěn vyšší výskyt interpretací meziploch než je běžné u dospělé populace. Nález může naznačovat vývojově specifickou potřebu nezávislosti, příznačnou pro adolescentní věk. Klíčová slova: Rorschachova metoda, percepce, osobnost, opozičnost, adolescence
The thesis deals with space responses in the Rorschach which are usually given into relation with oppositionality. The theoretical part focuses on the oppositionality phenomenon at a level of perception and personality and analyzes a variety of probable diagnostic meanings of space responses. The aim of empirical part is to verify the validity of space responses on a group of adolescent students. Results suggest that strong tendency to give space responses is not significantly related to the manifestation of oppositionality which was assessed by students' teachers. Discussion implies the need to interpret space responses in a context of an individual. Significantly higher occurrence of space responses was found in adolescent students compared to adult norms. The finding can point to a specific developmental need of independence which is typical for adolescents. Keywords: Rorschach test, Perception, Personality, Oppositionality, Adolescence