Zbraně hromadného mlžení: Protikladné souřadnice poválečného antikomunistického cyklu
Weapons of Mass Equivocation: Contradictory Coordinates of Postwar Anti-Communist Cycle
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/80512Identifikátory
SIS: 150675
Kolekce
- Kvalifikační práce [23725]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Bláhová, Jindřiška
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Filmová studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra filmových studií
Datum obhajoby
10. 9. 2015
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
aktivní antikomunismus, antikomunistický cyklus, fikční světy, Hollywood, instituce, nový institucionalismus, semidokumentární film noir, Spojené státy americké, studená válkaKlíčová slova (anglicky)
active anti-communism, anti-communist cycle, Cold War, fictional worlds, Hollywood, institutions, new institutionalism, semidocumentary film noir, United States of AmericaPředložená práce si klade za cíl vymezit a analyzovat antikomunistický cyklus, tj. skupinu celovečerních hraných filmů, které byly produkovány ve Spojených státech od konce čtyřicátých a dále v padesátých letech. Text přistupuje kriticky k dosavadnímu výzkumu, neb se domnívá, že badatelé nepřihlédli k mnoha relevantním kontextům a popisovali sledovaný cyklus coby pouhý odraz jevů ve společnosti. Tento projekt vnáší do debaty množství různě motivovaných účastníků; kromě celospolečenských posunů si všímá zájmů filmového průmyslu i těch, kteří s dominantní podobou boje proti komunistům - nikoli antikomunismem jako takovým - vyjádřili nesouhlas. Antikomunistický cyklus je tudíž líčen coby dynamický soubor ideově, stylisticky i žánrově rozmanitých děl, mezi nimiž vznikalo nenápadné napětí. Tuto rámcovou hypotézu práce testuje ve třech rozsáhlých kapitolách. První, kontextová kapitola vymezí role jednotlivých aktérů a je rozdělena do dvou rámcových bloků: (a) obecný historický kontext, (b) kontext filmového průmyslu. Druhá kapitola nejprve shrnuje mnohaletou kontinuitu výroby antikomunistických hraných filmů ve Spojených státech a poté polemicky přibližuje dosavadní myšlení o antikomunistickém cyklu. Původní návrh dynamického antikomunistického cyklu zahajuje třetí, analytická kapitola. Sledované filmy...
The aim of this master's thesis is to define and analyse the anti-Communist cycle: a group of several dozen feature films, which were produced in the United States since the late forties until the end of the fifties. The thesis adopts a critical approach to the current research on the cycle; it considers that scholars have not taken into account much of the relevant context and have described the cycle only as a reflection of some social phenomena. This project enriches the debate by considering the plurality of differently motivated participants. In addition to shifts in the society as a whole, the emphasis is put on the interests of both the film industry and ones, who expressed their disagreement with the dominant form of anti-Communism, but not with the anti-Communism itself. The anti-Communist cycle is thus presented as a dynamic group of various films in terms of ideas, style or genres; among these films a discreet tension was created. This general hypothesis is tested by three extensive chapters. The first chapter deals with the context and defines the role of all participants. It is divided into two parts: (a) the historical context, (b) the context of the film industry. The second chapter summarizes the long continuity of production of anti-Communist films in the United States; then it...