Hodnoty dětí a mládeže ze sociokulturně znevýhodňujícího prostředí (výzkumná sonda na ZŠ Chanov)
The values of children and young people from sociocultural disadvantaged backgrounds (research in elementary school Chanov)
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/80511Identifikátory
SIS: 105045
Katalog UK: 990020310530106986
Kolekce
- Kvalifikační práce [24991]
Autor
Vedoucí práce
Konzultant práce
Šubrová, Anežka
Oponent práce
Komárková, Tereza
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
14. 9. 2015
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Hodnoty, děti, Romové, sociokulturně znevýhodňující prostředí, morální vývoj, rodina, výchova, základní školaKlíčová slova (anglicky)
Values, children, Romanies, sociocultural disadvantaged backgrounds, moral development, family, education, elementary schoolPředložená diplomová práce pojednává o hodnotách dětí a mládeže v kontextu sociokulturně znevýhodňujícího prostředí. Práce má teoreticko-empirický charakter. Teoretická část se zabývá vymezením základní terminologie a východisek týkající se hodnot a hodnotové orientace, morálního vývoje dětí, sociálního vyloučení. Text poskytuje detailní popis romské populace zahrnující její historii a současný stav, možné příčiny problémů a teoretická východiska psychosociálních odlišností. Praktická část práce přináší data týkající se sociálně vyloučené romské lokality Chanov a zejména místní základní školy. Výzkumná studie předkládá výklad, jaké životní hodnoty vnímají romské děti jako důležité a jaký postoj k jejich hodnotové orientaci mají učitelé základní školy Chanov. Výsledky rozhovorů a dotazníkového šetření jsou porovnány se závěry výzkumů uvedených v teoretické části práce.
This diploma thesis deals with the values of children and youth in the context of a sociocultural disadvantaged backgrounds. The work has theoretical and empirical character. The theoretical part explains the basic terminology and assumptions relating to values and value orientation, moral development of children, social exclusion. The text provides a detailed description of the Roma population including its history and current status, possible causes of problems and theoretical solutions psychosocial differences. Practical work provides data on socially excluded Roma locality Chanov and especially local elementary school. The research study provides an interpretation which life values Roma children perceive as important and what attitude to their value orientation have teachers of elementary school Chanov. The results of interviews and questionnaires are compared with the conclusions of the studies mentioned in the theoretical part.
