Fatalita v umění povídky Horacia Quirogy
Fatefulness in the Art of Horacio Quiroga's Short Story
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/80502Identifikátory
SIS: 85839
Kolekce
- Kvalifikační práce [23740]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Poláková, Dora
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Italština - Španělština
Katedra / ústav / klinika
Ústav románských studií
Datum obhajoby
15. 9. 2015
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Horacio Quiroga, Desatero dokonalého povídkáře, hispanoamerická literatura, Uruguay, fantastická povídka, motiv smrtiKlíčová slova (anglicky)
Horacio Quiroga, Ten Rules for the Perfect Storyteller, Hispanic-American literature, Uruguay, fantasy short story, motif of deathTato diplomová práce se soustředí na pojetí povídky Horacia Quirogy na podkladu obecné teorie povídkového žánru a především pak v konfrontaci s Quirogovým Desaterem dokonalého povídkáře. V první, teoretické části je žánr povídky přiblížen z literárně-historického hlediska se zřetelem na odlišnost povídky a románu. Navazuje stručný panoramatický přehled vývoje literárních tendencí na území Latinské Ameriky s přihlédnutím ke specifikům dané oblasti a jejímu vlivu na tvorbu Horacia Quirogy. Zvláštní kapitola je věnována hispanoamerické povídce fantastické, jejím obecným principům a konkrétním realizacím v díle Horacia Quirogy. Následně tato práce odkazuje na Quirogovy eseje týkající se teorie povídky, zvláště pak na Desatero dokonalého povídkáře, a jejím cílem je představit teoretický koncept Quirogova umění povídky. Desatero dokonalého povídkáře poslouží jako východisko pro interpretaci vybraných Quirogových povídek i jako platforma ke komparativnímu náhledu na kánon povídky Horacia Quirogy a Edgara Allana Poea. V rámci stručně naznačeného kontextu celého Quirogova díla jsou vymezena jeho ústřední témata a nastíněna problematika postavy v povídkách z prostředí pralesa. Práce pokračuje skicou autorova života za zdůraznění jeho tragického aspektu, jenž se promítl do Quirogova vidění světa, a...
This master's thesis aims to compare Horacio Quiroga's short story with a general theory of the short story and to juxtapose it with Quiroga's own Ten Rules for the Perfect Storyteller. The first theoretical part looks at the short story from the point of view of literary history with a special focus on the differences between a short story and a novel. It goes on to give a short overview of the literary development in Latin America, outlining specific features of the given area and their influence on Horacio Quiroga's works. A separate chapter covers the Hispanic - American fantasy short story, its general principles and some examples of Horacio Quiroga's works. In the next chapter the paper refers to Quiroga's essays concerning theories of the short story, particularly Ten Rules for the Perfect Storyteller, aiming to introduce the theoretical concept of Quiroga's art of storytelling. Ten Rules for the Perfect Storyteller provides the paper with the background to interpret a number of selected Quiroga's short stories as well as to compare the theories of the short story between Horacio Quiroga and Edgar Allan Poe. Having briefly outlined the context of Quiroga's complete work, the paper identifies the main recurring themes and touches upon Quiroga's character in his short stories set in the...