Východiska budování a uplatňování autority v edukaci z pohledu studentů učitelství v mezinárodním kontextu
Bases of establishing and maintaing authority in education from the perspective of student teachers in the international context
dizertační práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/80447Identifikátory
SIS: 101489
Kolekce
- Kvalifikační práce [19351]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Syřiště, Ivo
Dvořáček, Jiří
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Oddělení pro vědeckou činnost
Datum obhajoby
19. 10. 2015
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
autorita učitele, studenti učitelství, východiska autority učitele, kompetence učitele, interakční styly učitele, zakotvená teorie, mezinárodní kontextKlíčová slova (anglicky)
teacher authority, student teachers, bases of teacher authority, teacher competence, teacher interaction styles, grounded theory, international contextDisertační práce se zabývá východisky budování a uplatňování autority v edukaci pohledem studentů učitelství v mezinárodním kontextu. Práce je dělena do šesti kapitol, z nichž první tři představují její teoretický základ. V první kapitole je vymezen pojem autorita obecně i z hlediska výchovy a vzdělávání, po čemž následuje členění autority a její kategorizace doplněné o přehled dilemat, které může v edukaci způsobovat. Druhá kapitola mapuje vnitřní a vnější determinanty budování a uplatňování autority v edukaci, tj. zabývá se problematikou vlivu osobnosti a kompetencí učitele, žákem, jejich vzájemnou interakcí, pedagogickými dokumenty a kulturně-společenskými faktory. Teoretickou část uzavírá přehledová studie dosavadního výzkumu problematiky. Ve čtvrté kapitole je vyjádřena výzkumná otázka a je charakterizována výchozí metodologie výzkumu, kterou se stala zakotvená teorie. Dále je popsán výzkumný plán a jednotlivé použité metody kvalitativního a kvantitativního sběru dat, včetně slovních asociací, nedokončených vět, myšlenkového mapování, esejů, focus group a upraveného dotazníku QTI. Tato kapitola rovněž pojednává o výzkumných souborech, které zahrnovaly české, finské a estonské studenty učitelství v magisterských studijních programech a české studenty v bakalářském studijním programu. Pátá...
The dissertation thesis deals with bases of establishing and maintaining authority in education from the perspective of student teachers in the international context. The thesis is divided into six chapters, the first three of which lay down its theoretical groundwork. In the first chapter the term authority is defined both generally and from the point of view of education, then it is classified and categorized, which is followed by an outline of possible dilemmas authority may cause in education. The second chapter charts both internal and external determinants of establishing and maintaining authority in education, i.e. it deals with the influence of teacher's personality and expertise, pupil, interaction of a teacher and a pupil, official pedagogical documents, as well as social and cultural factors. The theoretical part is concluded by the review of the contemporary research of authority in education. The fourth chapter presents the research question and characterizes bases of the selected research methodology - grounded theory. Also, it describes the research plan and utilized qualitative and quantitative research methods, which include free word associations, sentence completion, mind mapping, short written narratives, focus group, and adapted QTI. The chapter also concerns itself with...
Citace dokumentu
Metadata
Zobrazit celý záznamSouvisející záznamy
Zobrazují se záznamy příbuzné na základě názvu, autora a předmětu.
-
Přínosy a rizika otevření profese učitele na základních školách jedincům bez pedagogického vzdělání
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOKučerová, Martina (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2022)Datum obhajoby: 7. 9. 2022The aim of this diploma thesis is to analyse the issue of teaching as a profession in the conditions of current changes in education and to describe the current situation in the field of personnel provision of education ... -
Profesní vidění učitelů ve výtvarné výchově
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOOchová, Daniela (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2016)Datum obhajoby: 5. 9. 2016Tato diplomová práce se zabývá profesním viděním učitelů, jako jedním z aktuálních pojmů oborových didaktik, a to vzhledem k výtvarné výchově. Vychází z poznání, že myšlení profesionálů se neodehrává pouze v pojmech, ale ... -
Osobnost učitele v pojetí studentů
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOSvobodová, Ludmila (Univerzita Karlova, Husitská teologická fakulta, 2019)Datum obhajoby: 24. 9. 2019The Master thesis with the name "Personality of a Teacher in Students' Perception" is divided into two parts - a theoretical part and a practical part. The theoretical part is divided into four chapters. The first chapter ...