Cirkadiánní preference se zaměřením na děti žákovského věku
Circadian preferences with emphasis on school-age children
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/79993Identifiers
Study Information System: 173355
Collections
- Kvalifikační práce [20304]
Author
Advisor
Referee
Drda Morávková, Alena
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Biology Oriented at Education - Mathematics Oriented at Education
Department
Department of Teaching and Didactics of Biology
Date of defense
6. 6. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
chronobiologie, chronotyp, cirkadiánní rytmy, spánekKeywords (English)
chronobiology, chronotype, circadian rhythm, sleepBakalářská práce: Cirkadiánní preference se zaměřením na děti žákovského věku Řešitel: Michaela Kasalová Vedoucí práce: PhDr. Denisa Janečková, Ph.D. Abstrakt: Chronobiologie (název je odvozen z řeckého slova chronos = čas) je vědní obor zabývající se biologickými rytmy, které podléhají určitým cyklům s různou délkou periody. Za nejdůležitější rytmy pro člověka lze považovat tzv. cirkadiánní, jejichž perioda je přibližně 24 hodin. Tyto rytmy ovlivňují individuální načasování fyziologických, biochemických a psychologických proměnných, které odborně nazýváme chronotypy. Bakalářská práce si klade za cíl zmapovat chronotypy z historického pohledu, nastíní jednotlivé typy a jejich specifika, biologickou podstatu a souvislost s cirkadiánními rytmy a spánkovým režimem. Rozdíly mezi chronotypy nejsou pouze u jednotlivých osob, ale liší se i s věkem, proto se zaměříme na děti školního věku. Žáci jsou dnešním školním systémem tlačeni k určitému rytmu, který nemusí ladit s jejich přirozeným vnitřním biorytmem, a to může ovlivňovat jejich prospěch i další studijní možnosti.
Bakalářská práce: Cirkadiánní preference se zaměřením na děti žákovského věku Řešitel: Michaela Kasalová Vedoucí práce: PhDr. Denisa Janečková, Ph.D. Abstract: Chronobiology (name comes from a Greek word chronos = time) is a scientific field engaged in biological rhythms that have a specific cycle with a different length of period. The most important rhythms for a human body are circadian rhythms with a period approximately 24 hours. These rhythms influence individual timing of physiological, biochemical and psychological variables technically called chronotypes. Objectives of this bachelor's work are to map the chronotypes from a historical view and to outline individual types, their specifications, their biological principle and their connection with the circadian rhythms and a sleeping cycle. Differences between chronotypes are not only among individual persons but they are changing during specific ages, therefore I focus on school-age children. Today's school system forces pupils to a certain rhythm, not necessarily well functioning with their internal natural biorhythm, and can influence results as well as study options.