Dokonalé tělo: etnografie těla v prostředí posilovny
Perfect Body: Ethnography of Body in Gym Environment
bachelor thesis (DEFENDED)
![Document thumbnail](/bitstream/handle/20.500.11956/79950/thumbnail.png?sequence=7&isAllowed=y)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/79950Identifiers
Study Information System: 166376
Collections
- Kvalifikační práce [18180]
Author
Advisor
Referee
Lachmann, Filip
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Sociology and Social Anthropology
Department
Department of Sociology
Date of defense
13. 6. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
lidské tělo, fitness kultura, tělesný kapitál, sociální status, aktivní životní styl, "třetí místo", ideální obrazKeywords (English)
human body, fitness culture, physical capital, social status, active life style, "the Third place", ideal appearanceTato bakalářská práce se zabývá prostředím posilovny a jejími návštěvníky. Její snahou je odpovědět na to, jak prostředí posilovny formuje tělo a vnímání těla svých aktérů. Na tuto problematiku je nahlíženo prostřednictvím několika teoretických přístupů, a to skrze vědomé tělo, které je v kontextu Nancy Scheper-Hughes a Margaret Lock chápáno jako propojení individuálního, sociálního a politického těla. Dále habitu, který v souvislosti s teoriemi Pierra Bourdieuho v prostředí posilovny vysvětluje specifičnost daného prostředí, jehož kultura se postupně otiskává do těl návštěvníků. A nakonec prostředí posilovny, které je vztahováno k teorii Raye Oldenburga a jeho třetímu místu. Výzkum se uskutečnil na základě zúčastněného pozorování ve vybrané posilovně, které bylo intenzivně doplněno o výzkumné rozhovory. Analýza nabytých poznatků ukazuje, že dané prostředí formuje tělo a vnímání těla svých aktérů součinností několika jevů. Umístěním zrcadel po celých stěnách, která nabádají k neustálému pozorování těla svého i ostatních, a tudíž svádí ke srovnávání a hodnocení. Všudypřítomnými vizuálními reklamami ideálního obrazu těla, která jsou charakteristická pro toto prostředí. Samotnými stroji, jejich rozmístěním a váhami, jejichž barvy vytváří "vizuální konstrukt" toho, že se zde zvedají co nejtěžší váhy. A...
This bachelor thesis focuses on world of the gym and its members. Its aim is to clarify how the gym shapes the body fitness and how its members perceive body image. This theme is viewed through several theoretical approaches, through mindful body, which is in the context of Nancy Scheper-Hughes and Margaret Lock perceived as individual, social and political body linked together. Furthermore habitus which in conjunction with the theory of Pierre Bourdieu explains environment that is specific for the gym and explains the characteristics of the gym, its culture which is gradually embodied into the bodies of its members. And finally, the gym environment which is understood through the theory of Ray Oldenburg and his third place. The research is based on participant observation of chosen gym. Also it was intensively complemented by research interviews with the gym's members. The analysis shows that this environment shapes the body and the perception of the body in several ways. By placing mirrors across the walls that urge to constant observing of one's body and the body of others, and therefore they tempt for comparison and evaluation. By visual ads of ideal body image that is characteristic for this environment. By machines themselves, their positioning together with weights whose colours creates a...