Žákovské pojetí pravidelnosti
Student's conception of regularity
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/79833Identifiers
Study Information System: 150697
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Pilous, Derek
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Mathematics
Department
Information is unavailable
Date of defense
4. 9. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
pravidelnost, pojetí pravidelnosti, geometrie, dotazníkové šetřeníKeywords (English)
regularity, conception of regularity, geometry, questionnaireTato práce je náhledem do pojetí pravidelnosti v matematice. Jsou rozebrány možné pří- stupy k pojmu pravidelnost v rámci matematiky, představeny vlastnosti a vztahy pravidel- ných geometrických útvarů a na základě analýzy učebnic je zkoumáno pojetí pravidelnosti ze strany žáků. Tato analýza učebnic z hlediska pravidelnosti je také součástí práce. Cílem práce je zjistit, mezi kterými typy objektů jsou žáci schopni vnímat souvislost na základě pravidelnosti těchto objektů a zda neupřednostňují při výběru objektů, které nepatří do skupiny, jiná kritéria. Zjišťování probíhalo formou dotazníku zadaného ve dvou třídách jako test s možností odpovídat na každou otázku vícekrát. Při analýze získaných dat byla sledována zejména četnost a způsob vyjádření výběru na základě pravidelnosti, dále nejčastější ostatní kritéria výběru a vztahy mezi používanými kritérii. Klíčová slova: pravidelnost, pojetí pravidelnosti, geometrie, dotazníkové šetření
This paper is a view into the conception of regularity in mathematics. Possible approaches to the concept of regularity in mathematics are dicussed. There is a presentation of the characteristics and relations of regular geometric figures. The conception of regularity on the part of students is explored based on the analysis of the math textbooks. This analysis of textbooks in terms of regularity is also part of the work. The aim is to identify the types of objects which pupils are able to perceive as relationed by regularity of these objects and whether they rather use other criteria when selecting objects that do not belong to the group. Mostly the frequency and manner of expression of selection on the basis of regularity was monitored when analyzing acquired data, as well as the other most common selection criteria and the relations between the criteria used. Keywords: regularity, conception of regularity, geometry, questionnaire