Slovní zásoba současné dětské populace
Vocabulary of current children's population
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/79796Identifiers
Study Information System: 133591
Collections
- Kvalifikační práce [19349]
Author
Advisor
Referee
Kotvová, Miroslava
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
10. 9. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
pasivní slovní zásoba, aktivní slovní zásoba, předškolní věk, diagnostika slovní zásoby, předškolní vzděláváníKeywords (English)
expressive vocabulary, receptive vocabluary, preschool children, diagnosis of vocabulary, education of preschool childrenPředkládaná práce se zabývá lexikálně-sémantickou rovinou jazyka u dětí předškolního věku. Zaměřuje se na slovní zásobu aktivní i pasivní. První část nastiňuje teoretický základ za použití odborné literatury. Pojednává o vývoji řeči z hlediska jazykových rovin, diagnostice a vývoji slovní zásoby a osobnosti dítěte předškolního věku. V praktické části je pak popsán vlastní výzkum slovní zásoby, který byl proveden za použití testu Test aktivní a pasivní slovní zásoby, který byl vytvořen na podkladě zahraničního testu CREVT-2 a hodnotí úroveň slovní zásoby. Testování bylo realizováno ve čtyřech mateřských školkách. Testována byla populace dětí intaktních ve věku 4, 5, 6 až 7 let. Jednotlivé věkové skupiny jsou mezi sebou porovnávány a jsou zjišťovány rozdíly mezi nimi. Výzkumná část hodnotí úroveň pasivní i aktivní slovní zásoby předškolních dětí a měla by poukázat na důležitost rozvoje slovní zásoby v tomto věku.
The submitted thesis is focused on lexical - semantic level of language in children in pre- school age. The focuses of thesis is on expressive and receptive vocabulary. The first part of thesis outlines the theoretical basis with using literature. It discusses the development of speech in terms of language levels, diagnose and develop of vocabulary and personality of preschool child. The practical part describes own research of vocabulary, which was carried out using the Test of expressive and receptive vocabulary, that was created on the basis of CREVT-2 foreign test and evaluates the level of vocabulary. The testing was realized in four kindergartens. The intact population of children in age 4, 5, 6 to 7 years was testing. Various age groups are compared with each other and they are investigated differences between them. The research part evaluates the level of expressive and receptive vocabulary of preschool children and should point out on importance of developing the vocabulary at this age.