Transcendování a jeho význam pro socializaci a formování dítěte jako osobnosti
Transcending and its meaning for the socialization and formation process of child's personality
dissertation thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/79690Identifiers
Study Information System: 101421
Collections
- Kvalifikační práce [16259]
Author
Advisor
Referee
Pelcová, Naděžda
Muchová, Ludmila
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
14. 3. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
transcendence, transcendování, přesah, dítě, osobnost, socializace, typologie, metanoia, edukace obratuKeywords (English)
transcendence, transcending, outreach, child, personality, socialization, typology, metanoia, turning-to-child educationCílem mezioborové práce o transcendování (přesahu) dítěte je zpřístupnit mnohovýhovýznamový pojem edukační realitě. V teoretické části je analyzován pojem přesah (transcendence) z hlediska lingvistiky, filozofie výchovy, psychologie a náboženské pedagogiky. Je též poukázáno na dosah pro výchovu. Dále se práce zamýšlí nad pojmem ideální homo transcendes, o kterém lze hovořit v paradoxech i typologicky. Je též pojednána péče o přesah vychovatele, dítěte a učiva. Empirická část seznamuje s předvýzkumy s dospělými a dětmi. Je též představena metodologie připravenou na míru, která má svá specifika ve skupinovém rozhovoru o smyšlených příbězích. Výsledky empirické části jsou představeny ve čtyřech celcích: hermeneutický, socializační, emocionálně-postojový a dětskou osobnost posilující. Přesah jako součást edukace obratu k dítěti, souvisí zároveň s obratem v dítěti i v učiteli. KLÍČOVÁ SLOVA: transcendence, transcendování, přesah, dítě, osobnost, socializace, typologie, metanoia, edukace obratu
The submitted interdisciplinary dissertation on (outreach) transcendence of the child contains two parts: theoretical and empirical one. The theoretical part analyzes this concept in terms of linguistics, philosophy of education, psychology and religious pedagogy which implies conclusions for education. It also examines the concept of an ideal homo transcendens about which we can speak of a paradoxical and typological significance. In addition to this, the work reflects the care of overlap educators, child and curriculum. The empirical part of this work presents two pre surveys: One on children, the other on adults and children. Here is also presented methodology ready for transcendence term and it has its own specifics in a group interview based on two fictional stories. Qualitative research results are presented in four units: hermeneutical, socializing, emotional- attitudinal and empowermantal. Overlap as part of the education turnover to a child is related to the child together with the turnover in the child and the teacher. KEYWORDS: transcendence, transcending, outreach, child, personality, socialization, typology, metanoia, turning-to-child education