Možnosti výchovy ke stabilnímu partnerství a manželství na základních školách
Options of education to a stable partnership and marriage at primary schools
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/79660Identifiers
Study Information System: 150566
Collections
- Kvalifikační práce [21699]
Author
Advisor
Referee
Kolářová, Lucie
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Psychology
Department
Department of Psychology
Date of defense
15. 9. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
partnerství, manželství, stabilita partnerských vztahů, výchova na školáchKeywords (English)
patrnership, marriage, stability of partnerships, school educationBakalářská práce obsahuje teoretickou část a návrh výzkumu. Zpočátku se práce zaměřuje na aktuální situaci v oblasti stability partnerských vztahů v České republice. Následně popisuje dovednosti, znalosti a postoje, které stabilitu partnerských vztahů a manželství zpravidla ovlivňují. Práce se dále věnuje otázce, kde a jak lze výše zmíněné dovednosti, znalosti a postoje získat. Krátce se zmiňuje o vlivu rodiny a podrobně se zaměřuje na základní školu, její funkce a možné působení v této oblasti. Zvláště pojednává o formách, metodách a podmínkách pro efektivní výchovu ke stabilnímu partnerství a manželství. Předložený návrh výzkumu je koncipován jako longitudinální studie. Výzkumné osoby jsou rozděleny na výzkumnou a kontrolní skupinu. Žáci ve výzkumné skupině se účastní dlouhodobého programu pro získání dovedností, znalostí a postojů, které by mohly v budoucnu podpořit stabilitu partnerských vztahů jedinců. Kontrolní skupina se tohoto programu neúčastní. Po uplynutí 10, 20 a 30 let jsou výzkumné osoby testovány. Zjišťujeme, zda jsou partnerské vztahy žáků, kteří prošli programem, stabilnější, než partnerské vztahy žáků z kontrolní skupiny.
Bachelor thesis contains theoretical part and a research design. At the beginning the thesis focuses on current situation in the stability of partnerships in the Czech Republic. It also describes skills, knowledge and attitudes that usually influence the stability of partnerships and marriages. The thesis also deals with the question where and how to gain these skills, knowledge and attitudes. It briefly mentions the influence of a family and in detail focuses on elementary school, its functions and possible actions in this area. Especially discusses the forms, methods and conditions for effective education to stable partnerships and marriages. Presented research design is created as a longitudinal study. Research participants are divided into a control group and a treatment group. Pupils in the research group participate in a long- term program for gaining skills, knowledge and attitudes that could support stability of the individuals' partnerships in the future. The control group does not participate in this program. After 10, 20 and 30 years, the research participants are tested. We find out if the relationships of students who have gone through the program are more stable than relationships of the students in control group.