Dilema výběru středního vzdělání
Dilemma of choosing the high school
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/79601Identifiers
Study Information System: 146765
Collections
- Kvalifikační práce [19345]
Author
Advisor
Referee
Viktorová, Ida
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Psychology and Special Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
10. 9. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
volba, střední škola, vzdělání, rozhodování, adolescentiKeywords (English)
choice, high school, education, decision-making, adolescentsTato bakalářská práce si klade za cíl zmapovat celý rozhodovací proces při výběru budoucího středního vzdělání. Zda je tento proces opravdu natolik složitý a zda je provázen dilematem v rozhodování. Výzkum byl prováděn jak s žáky devátých ročníků, tak také se středoškoláky, kteří hodnotili celý proces zpětně a na rozdíl od žáků devátých ročníků, s trochu větším odstupem. Teoretická část je věnovaná krátkému popisu adolescentního období, kam žáci v rozhodovacím procesu patří. Dále se práce věnuje podrobněji procesu volby, kam spadají motivační faktory, rozhodovací proces, volba povolání a dilema při rozhodování. Značná část teoretické práce se také věnuje environmentálním determinantům, kteří mají na volbu žáků přímý vliv. Teoretická část končí problematickými místy, které se v rozhodovacím procesu mohou objevit. Empirická část je potom zaměřená na hlavní osoby při výběru, na důležité prvky, které se objevují v rozhodovacím procesu (u každého jedince jsou to jiné prvky) a jak žáci zvládají přechod na vyšší stupeň. Celý výzkum je kvalitativního rázu. Metoda užívaná ve výzkumné části je především interview, které bylo provedeno s 11 žáky, kteří rozhodovací proces zažívali. Poté zpracován metodou obsahové analýzy. KLÍČOVÁ SLOVA Adolescence, profese, střední škola, výběr, dilema, motivace, kariéra,...
The aim of this bachelor work is put on the mapping of the whole process of choosing middle education. The focus is on the level of difficulty of this process and whether there is any dilemma present. The research was performed with students of the last year of elementary school and high school students, who evaluated the whole process retrospectively and from the further distance than elementary school students. Theoretical part of the work is shortly characterizing adolescent period where the students of choosing process belong. Further on the work considers the details of this choosing process where can be found motivation factors, choosing process, occupation choice and decision dilemma. Considerable part of theoretical work is dealing with environmental determinants, which have direct impact on the students' choice. Theoretical part ends with problematic issues that can appear during choosing process. Empiric part is then based on the most important persons in making a choice, on the important units during choosing process, and how the students cope with turning to next level school. The whole research has a qualitative character. From the methods used in the empiric part of work prevails interview, and that was done with 11 students who have already undergone the choosing process. After...