Zobrazit minimální záznam

Conceptualization of Music in the Lyrics by Jiří Suchý
dc.contributor.advisorVaňková, Irena
dc.creatorCíslerová, Anna
dc.date.accessioned2017-06-01T16:41:14Z
dc.date.available2017-06-01T16:41:14Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/79588
dc.description.abstractTato bakalářská práce se zabývá konceptualizací hudby v písňových textech Jiřího Suchého, a to na širším pozadí pojetí hudby v češtině. Práce využívá kognitivnělingvistických metod, především se jedná o jazykový obraz světa a teorii pojmové metafory. Cílem práce je rekonstruovat jazykový obraz hudby a identifikovat pojmové metafory, které se v jazykovém materiálu uplatňují. Jako zdroj jazykových dat slouží za prvé výkladové, frazeologické a další slovníky češtiny a za druhé písňové texty Jiřího Suchého. Během zkoumání bylo zjištěno, že konceptualizace hudby představené na slovníkovém materiálu lze nalézt i v textech Jiřího Suchého. Jeho texty však obsahují i další typy konceptualizací, které ze slovníkového materiálu vyčíst nelze. Na základě slovníkových dat rovněž nelze stanovit konotace např. u slova blues - hledání konotací u tohoto slova proběhlo na základě písňových textů. Za největší přínos této práce považujeme odkrytí paralelních pojmových metafor hudby a jazyka.cs_CZ
dc.description.abstractThis bachelor thesis deals with conceptualization of music in the lyrics by Jiří Suchý in the context of conceptualization of music in the Czech language. The thesis employs the methods of cognitive linguistics, mainly the linguistic view of the world and the conceptual metaphor theory. The goal of this thesis is to reconstruct the linguistic view of music and to identify conceptual metaphors that are used in the language material. The sources of the language data are firstly monolingual, phraseological and other dictionaries of the Czech language and secondly lyrics by Jiří Suchý. The research has shown that the conceptualizations of music based on the dictionary material occur also in the lyrics. However, the lyrics include more types of conceptualizations than can be found in the data from dictionaries. From this material it is also not possible to define, for example, the connotations of the word blues - the connotations were only found by looking at the lyrics. As the greatest contribution of this thesis we consider the discovery of parallel conceptual metaphors of music and language.en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectkonceptualizacecs_CZ
dc.subjectmetaforacs_CZ
dc.subjectmetonymiecs_CZ
dc.subjectkognitivní lingvistikacs_CZ
dc.subjectkonotacecs_CZ
dc.subjecthudbacs_CZ
dc.subjectpísňové textycs_CZ
dc.subjectJiří Suchýcs_CZ
dc.subjectconceptualizationen_US
dc.subjectmetaphoren_US
dc.subjectmetonymyen_US
dc.subjectcognitive linguisticsen_US
dc.subjectconnotationsen_US
dc.subjectmusicen_US
dc.subjectlyricsen_US
dc.subjectJiří Suchýen_US
dc.titleKonceptualizace hudby v písňových textech Jiřího Suchéhocs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2016
dcterms.dateAccepted2016-06-13
dc.description.departmentInstitute of Czech Language and Theory of Communicationen_US
dc.description.departmentÚstav českého jazyka a teorie komunikacecs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId150383
dc.title.translatedConceptualization of Music in the Lyrics by Jiří Suchýen_US
dc.contributor.refereeLehečková, Eva
dc.identifier.aleph002096556
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineČeský jazyk a literatura - Německý jazyk a literaturacs_CZ
thesis.degree.disciplineCzech Language and Literature - German Language and Literatureen_US
thesis.degree.programFilologiecs_CZ
thesis.degree.programPhilologyen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav českého jazyka a teorie komunikacecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Czech Language and Theory of Communicationen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csČeský jazyk a literatura - Německý jazyk a literaturacs_CZ
uk.degree-discipline.enCzech Language and Literature - German Language and Literatureen_US
uk.degree-program.csFilologiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato bakalářská práce se zabývá konceptualizací hudby v písňových textech Jiřího Suchého, a to na širším pozadí pojetí hudby v češtině. Práce využívá kognitivnělingvistických metod, především se jedná o jazykový obraz světa a teorii pojmové metafory. Cílem práce je rekonstruovat jazykový obraz hudby a identifikovat pojmové metafory, které se v jazykovém materiálu uplatňují. Jako zdroj jazykových dat slouží za prvé výkladové, frazeologické a další slovníky češtiny a za druhé písňové texty Jiřího Suchého. Během zkoumání bylo zjištěno, že konceptualizace hudby představené na slovníkovém materiálu lze nalézt i v textech Jiřího Suchého. Jeho texty však obsahují i další typy konceptualizací, které ze slovníkového materiálu vyčíst nelze. Na základě slovníkových dat rovněž nelze stanovit konotace např. u slova blues - hledání konotací u tohoto slova proběhlo na základě písňových textů. Za největší přínos této práce považujeme odkrytí paralelních pojmových metafor hudby a jazyka.cs_CZ
uk.abstract.enThis bachelor thesis deals with conceptualization of music in the lyrics by Jiří Suchý in the context of conceptualization of music in the Czech language. The thesis employs the methods of cognitive linguistics, mainly the linguistic view of the world and the conceptual metaphor theory. The goal of this thesis is to reconstruct the linguistic view of music and to identify conceptual metaphors that are used in the language material. The sources of the language data are firstly monolingual, phraseological and other dictionaries of the Czech language and secondly lyrics by Jiří Suchý. The research has shown that the conceptualizations of music based on the dictionary material occur also in the lyrics. However, the lyrics include more types of conceptualizations than can be found in the data from dictionaries. From this material it is also not possible to define, for example, the connotations of the word blues - the connotations were only found by looking at the lyrics. As the greatest contribution of this thesis we consider the discovery of parallel conceptual metaphors of music and language.en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav českého jazyka a teorie komunikacecs_CZ
dc.identifier.lisID990020965560106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV