dc.contributor.advisor | Šaldová, Pavlína | |
dc.creator | Mervová, Lenka | |
dc.date.accessioned | 2017-06-01T15:50:09Z | |
dc.date.available | 2017-06-01T15:50:09Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/79355 | |
dc.description.abstract | Diplomová práce představuje kvantitativní charakteristiku a popis postmodifikace řídícího substantiva samostatným nedoplněným adjektivem, tedy popis poziční a funkční varianty, kdy adjektivní fráze reprezentovaná pouze adjektivem stojí za substantivem, které rozvíjí. Teorerický rámec této práce je založen primárně na shrnutí R. Quirka a kol. v A Comprehensive Grammar of the English Language (1985). Korpusově založená empirická část vychází z Britského národního korpusu (the British National Corpus) za použití korpusového dotazu k získání sekvence substantivum+adjektivum+sloveso. Tento dotaz vygeneroval 6 413 konkordančních řádků, z nichž 4 627 příkladů bylo pomocí ručního třídění identifikováno jako výsledný vzorek. Tento vzorek je dále v práci zkoumán a řazen do kategorií. Detailní analýza tohoto vzorku prozrazuje, že je potřeba až jedenáct kategorií pro obsáhnutí jednotlivých syntaktických, sémantických a pragmatických faktorů a dalších komunikativních implikací a lexikalizovaných konvencí, které motivují použití postnominální pozice. | cs_CZ |
dc.description.abstract | The thesis provides a quantitative survey and a detailed description of noun postmodification by single uncomplemented adjectives, i.e. cases where a modifying adjective phrase represented only by an adjective follows a head noun. The theoretical background of this thesis is based mainly on Randolph Quirk et al.'s A Comprehensive Grammar of the English Language (1985). The data for empirical corpus based research have been drawn from the British National Corpus by the means of a corpus query extracting the sequence noun+adjective+verb. This query returned 6,413 concordance lines out of which, after manual assessment, the resultant sample of 4,627 examples was compiled. The data obtained were further examined and categorized, revealing that up to eleven categories are needed to account for the syntactic, semantic, pragmatic factors, and other communicative implications and lexicalized conventions that motivate the use the postnominal position. | en_US |
dc.language | English | cs_CZ |
dc.language.iso | en_US | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | Adjektivum | cs_CZ |
dc.subject | adjektivní fráze | cs_CZ |
dc.subject | adjektivní typ | cs_CZ |
dc.subject | postmodifikace | cs_CZ |
dc.subject | postmodifikace | cs_CZ |
dc.subject | postnominální funkce | cs_CZ |
dc.subject | přívlastek | cs_CZ |
dc.subject | řídící substantivum | cs_CZ |
dc.subject | token | cs_CZ |
dc.subject | Adjective | en_US |
dc.subject | adjective phrase | en_US |
dc.subject | adjective type | en_US |
dc.subject | head noun | en_US |
dc.subject | modifier | en_US |
dc.subject | postmodification | en_US |
dc.subject | postnominal function | en_US |
dc.subject | token | en_US |
dc.title | Uncomplemented postnominal adjectives | en_US |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2016 | |
dcterms.dateAccepted | 2016-09-07 | |
dc.description.department | Department of the English Language and ELT Methodology | en_US |
dc.description.department | Ústav anglického jazyka a didaktiky | cs_CZ |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.identifier.repId | 163394 | |
dc.title.translated | Adjektiva v postnominální pozici bez doplnění | cs_CZ |
dc.contributor.referee | Čermák, Jan | |
dc.identifier.aleph | 002106946 | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Anglický jazyk | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | English Language and Linguistics | en_US |
thesis.degree.program | Filologie | cs_CZ |
thesis.degree.program | Philology | en_US |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Ústav anglického jazyka a didaktiky | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Department of the English Language and ELT Methodology | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Anglický jazyk | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | English Language and Linguistics | en_US |
uk.degree-program.cs | Filologie | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Philology | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Diplomová práce představuje kvantitativní charakteristiku a popis postmodifikace řídícího substantiva samostatným nedoplněným adjektivem, tedy popis poziční a funkční varianty, kdy adjektivní fráze reprezentovaná pouze adjektivem stojí za substantivem, které rozvíjí. Teorerický rámec této práce je založen primárně na shrnutí R. Quirka a kol. v A Comprehensive Grammar of the English Language (1985). Korpusově založená empirická část vychází z Britského národního korpusu (the British National Corpus) za použití korpusového dotazu k získání sekvence substantivum+adjektivum+sloveso. Tento dotaz vygeneroval 6 413 konkordančních řádků, z nichž 4 627 příkladů bylo pomocí ručního třídění identifikováno jako výsledný vzorek. Tento vzorek je dále v práci zkoumán a řazen do kategorií. Detailní analýza tohoto vzorku prozrazuje, že je potřeba až jedenáct kategorií pro obsáhnutí jednotlivých syntaktických, sémantických a pragmatických faktorů a dalších komunikativních implikací a lexikalizovaných konvencí, které motivují použití postnominální pozice. | cs_CZ |
uk.abstract.en | The thesis provides a quantitative survey and a detailed description of noun postmodification by single uncomplemented adjectives, i.e. cases where a modifying adjective phrase represented only by an adjective follows a head noun. The theoretical background of this thesis is based mainly on Randolph Quirk et al.'s A Comprehensive Grammar of the English Language (1985). The data for empirical corpus based research have been drawn from the British National Corpus by the means of a corpus query extracting the sequence noun+adjective+verb. This query returned 6,413 concordance lines out of which, after manual assessment, the resultant sample of 4,627 examples was compiled. The data obtained were further examined and categorized, revealing that up to eleven categories are needed to account for the syntactic, semantic, pragmatic factors, and other communicative implications and lexicalized conventions that motivate the use the postnominal position. | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav anglického jazyka a didaktiky | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990021069460106986 | |