Didaktika komunikační přípravy studentů všeobecného lékařství
Didactics of communication training of students of general medicine
dissertation thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/79315Identifiers
Study Information System: 103962
Collections
- Kvalifikační práce [23774]
Author
Advisor
Referee
Feberová, Jitka
Koutecký, Josef
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
21. 6. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
Aktivní naslouchání, Didaktika, Komunikace, Předávání informací, Videotrénink interakcí, Výukové metody. Aktivní naslouchání, Didaktika, Komunikace, Předávání informací, Videotrénink interakcí, Výukové metodyKeywords (English)
Active listening, Didactics, Communications, Transmission of information, Videotraining interaction, Teaching methodsCílem disertační práce bylo zjistit kvalitu komunikační přípravy lékařů v pregraduálním vzdělávání. Dílčí cíle byly zaměřeny na analýzu současného stavu komunikační přípravy studentů všeobecného lékařství, na zjištění vlivu komunikační přípravy na míru rozvoje komunikačních dovedností aktivního naslouchání a předávání informací. Posledním stanoveným cílem bylo strukturovat formulář sledovaných vybraných dovedností jako přínosného prvku ve výuce komunikace lékařů. K dosažení stanovených cílů bylo využito několika fází výzkumu. V první fázi byl zadán respondentům nestandardizovaný dotazník, zjišťující míru jejich osobního komunikačního indexu. Ve druhé fázi výzkumu bylo provedeno pozorování vybraných komunikačních dovedností studentů. Z komunikačních simulovaných situací byl proveden u každého studenta videozáznam, který sloužil jako zpětná vazba při analýze komunikačních výstupů jednotlivce. První i druhá fáze výzkumného šetření proběhly v jednotlivých akademických letech v období od roku 2010 až do roku 2015. Výzkumný soubor pro první fázi výzkumu (dotazníkové šetření) tvořili studenti prvních ročníků magisterského studijního programu Všeobecného lékařství v prezenční formě studia na 2. LF UK ve zmíněném období. Vzhledem ke způsobu distribuce dotazníků bylo získáno 745 odpovědí. Druhá část výzkumu...
The Abstract The goal of this dissertation was to find out the quality of a communication training of the doctors in the undergraduate education. The sectional goals were focused on the analysis of a present state of communication training of the medical students, but also on determining the effect of communication training on development of communication skills of active listening and sharing the information. The last set goal was to create an ask-sheet of specific chosen skills as a beneficial element in a communication training of the doctors. For reaching the chosen goals, we have used several phases of a research. In the first phase, we gave to our respondents non-standardized ask-sheet, which was made to determine the level of their personal communication index. In the second phase of our research, we observed several chosen communication skills of the students. We took a video during every single simulated situations of the students' communication, which we used as a feed-back for the analysis of each performance. The first and second research phase took place between 2010 and 2015. The research team for the first phase was composed by the freshmen of Master study program of General Medicine in a present form at 2nd Medical Faculty of Charles University (2. LF UK) in years 2010 - 2015. I have...