Komunikační strategie zapatistického hnutí v Chiapasu
Communication STrategies of Zapatist Movement in Chiapas
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/79050Identifikátory
SIS: 107819
Kolekce
- Kvalifikační práce [22831]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Opatrný, Josef
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Iberoamerikanistika
Katedra / ústav / klinika
Středisko ibero-amerických studií
Datum obhajoby
9. 9. 2015
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Zapatistické hnutí, subcomandante Marcos, Mexiko, Chiapas, Internet, mediální strategie, EZLN, vizuální komunikace, obsahová vizuální analýza, fotografie, časopis ProcesoKlíčová slova (anglicky)
Zapatista movement, Subcommandante Marcos, Mexico, Chiapas, Internet, media strategies, EZLN, visual communication, visual content analysis, photography, magazine Proceso(česky) Ve své diplomové práci představím zapatistické hnutí, jeho mediální strategie a pomocí případové studie popíši jeho vizuální komunikaci. Po zhodnocení významu mediálních strategií hnutí dokáži, že mediální komunikace zapatistů hrála zásadní roli v proměně mexické společnosti ve druhé polovině 90. let a přímo ovlivnila proces transitu k demokracii v Mexiku. V úvodu vysvětlím, jak může být zpravodajská fotografie pramenem zkoumání zapatistů a přednesu základní hypotézy svého výzkumu. V historické části hnutí zasadím do společenského, politického a historického kontextu mexické společnosti a státu Chiapas, kde povstání roku 1994 propuklo, vysvětlím příčiny povstání a uvedu jeho cíle. Před tím, než se budu zabývat aspekty komunikace zapatistů, popíši mexické mediální prostředí, do kterého je potřeba mediální výstupy zapatistického hnutí zasadit. Mediální strategie a mýty vytvořené hnutím vylíčím v obecné rovině. V rámci případové studie zkoumající fotografie EZLN v časopise Proceso v letech 1994 a 2001 srovnám vizuální komunikaci zapatistů s mediálními strategiemi hnutí a budu se detailně věnovat znakům definujícím EZLN. V závěru zodpovím výzkumné otázky a shrnu své poznatky.
(in English): In this thesis I present the Zapatista movement and its media strategy. Further I describe its visual communication by means of a case study. After evaluating the significance of media strategies of the zapatista movement, I will prove that Zapatistas' media communication played a crucial role in the transformation of Mexican society in the late 90s and directly influenced the process of transition to democracy in Mexico. In the introduction I will explain how news photographs can be a source of exploration of the Zapatistas and I will introduce the basic hypotheses of my research. In the historical part of my introduction I will put the movement in the context with the political, social and historical development of Mexico and the state of Chiapas, where the uprising broke out in 1994 and I will explain the causes of the rebellion and introduce its goals. Before I describe the aspects of Zapatistas' communication, I will focus on the Mexican media environment so that I can link it with the media outlets of the Zapatista movement. I will describe in general terms media strategies and myths created by the movement. In the case study I will examine photographs of EZLN published in the magazine Proceso in the years 1994 and 2001, I will compare the Zapatistas' visual communication with...