Komunikační strategie zapatistického hnutí v Chiapasu
Communication STrategies of Zapatist Movement in Chiapas
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/79050Identifiers
Study Information System: 107819
CU Caralogue: 990020338940106986
Collections
- Kvalifikační práce [23980]
Author
Advisor
Referee
Opatrný, Josef
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Latin American and Iberian Studies
Department
Centre for Ibero-American Studies
Date of defense
9. 9. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Zapatistické hnutí, subcomandante Marcos, Mexiko, Chiapas, Internet, mediální strategie, EZLN, vizuální komunikace, obsahová vizuální analýza, fotografie, časopis ProcesoKeywords (English)
Zapatista movement, Subcommandante Marcos, Mexico, Chiapas, Internet, media strategies, EZLN, visual communication, visual content analysis, photography, magazine Proceso(česky) Ve své diplomové práci představím zapatistické hnutí, jeho mediální strategie a pomocí případové studie popíši jeho vizuální komunikaci. Po zhodnocení významu mediálních strategií hnutí dokáži, že mediální komunikace zapatistů hrála zásadní roli v proměně mexické společnosti ve druhé polovině 90. let a přímo ovlivnila proces transitu k demokracii v Mexiku. V úvodu vysvětlím, jak může být zpravodajská fotografie pramenem zkoumání zapatistů a přednesu základní hypotézy svého výzkumu. V historické části hnutí zasadím do společenského, politického a historického kontextu mexické společnosti a státu Chiapas, kde povstání roku 1994 propuklo, vysvětlím příčiny povstání a uvedu jeho cíle. Před tím, než se budu zabývat aspekty komunikace zapatistů, popíši mexické mediální prostředí, do kterého je potřeba mediální výstupy zapatistického hnutí zasadit. Mediální strategie a mýty vytvořené hnutím vylíčím v obecné rovině. V rámci případové studie zkoumající fotografie EZLN v časopise Proceso v letech 1994 a 2001 srovnám vizuální komunikaci zapatistů s mediálními strategiemi hnutí a budu se detailně věnovat znakům definujícím EZLN. V závěru zodpovím výzkumné otázky a shrnu své poznatky.
(in English): In this thesis I present the Zapatista movement and its media strategy. Further I describe its visual communication by means of a case study. After evaluating the significance of media strategies of the zapatista movement, I will prove that Zapatistas' media communication played a crucial role in the transformation of Mexican society in the late 90s and directly influenced the process of transition to democracy in Mexico. In the introduction I will explain how news photographs can be a source of exploration of the Zapatistas and I will introduce the basic hypotheses of my research. In the historical part of my introduction I will put the movement in the context with the political, social and historical development of Mexico and the state of Chiapas, where the uprising broke out in 1994 and I will explain the causes of the rebellion and introduce its goals. Before I describe the aspects of Zapatistas' communication, I will focus on the Mexican media environment so that I can link it with the media outlets of the Zapatista movement. I will describe in general terms media strategies and myths created by the movement. In the case study I will examine photographs of EZLN published in the magazine Proceso in the years 1994 and 2001, I will compare the Zapatistas' visual communication with...