Role mediální výchovy v utváření mediální gramotnosti dětí a mládeže
Role of media education in the forming of media literacy of children and young people
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/78864Identifikátory
SIS: 124902
Kolekce
- Kvalifikační práce [22841]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Poláková, Markéta
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Kulturologie
Katedra / ústav / klinika
Ústav etnologie
Datum obhajoby
8. 9. 2015
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
masová média, mediální výchova, mediální gramotnost, enkulturaceKlíčová slova (anglicky)
mass media, media education, media literacy, enculturationTato diplomová práce se zabývá problematikou role mediální výchovy při utváření mediální gramotnosti mladých lidí, tedy segmentu populace ve věku formování systému životních hodnot, vytváření podstatných životních návyků a získávání základních funkčních kompetencí. Práce je pojata jako teoreticko-empirická kulturologická studie, zkoumající mediální chování, osvojení a úroveň mediální gramotnosti a její kompatibility s každodenním životem daného segmentu populace. Vychází z předpokladu, že je třeba věnovat pozornost vlivu rodiny a školy na utváření mediální gramotnosti dětí a mládeže. Usiluje o zodpovězení klíčových otázek, jež z tohoto předpokladu vyplývají. Je rozdělena do tří částí. V první teoretické části věnuji pozornost pojmům kultura, socializace, enkulturace a zabývám se mediální komunikací, mediální gramotností a mediální výchovou. Dále navazuje druhá empirická část, ve které formuluji hypotézy, stanovuji k nim otázky pro dotazníkové šetření a následně na základě získaných dat hodnotím, do jaké míry je možné uvedené hypotézy verifikovat. Třetí závěrečná část patří celkovému shrnutí a obsahuje zobecňující interpretaci výsledků a závěry.
This theses conserns with the theme of the role of media education at formation of the media literacy of young people. This segment of population is found in the part of life, when the life values and life habits are forming This theses is conceived as theoretic - empirical cultural- studies concept, which is researching "media behavior", media literacy and it's compatibility with everyday-life of this population segment. It comes from assumption, that it is necessary to put focus on family - and school influence on formation of media literacy of young people. It aims for answering some key-questions, which flow from this assumption. The text is divided into three parts In the first, theoretical part, I pay attention to terms culture, socialization, enculturation and I engage with media communication, media literacy and media education. The next, empirical part, in which I formulize hypotheses, I put questions to them for polling and consequently based on acquired data appreciate, how much is possible the verifiing of mentioned hypotheses. The third part contains the final summary and includes generalizing interpretation of results and resumes.