Mediální ohlas Českého lva 2015 - od nominace po vyhlášení
Media reception of the Czech Lion 2015 - from nomination process to the announcement of the winners
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/78804Identifiers
Study Information System: 163041
Collections
- Kvalifikační práce [18349]
Author
Advisor
Referee
Štoll, Martin
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Journalism
Department
Department of Journalism
Date of defense
16. 6. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Média, ohlas, Český lev, nominace, vítězovéKeywords (English)
Media, reception, Czech Lion, nomination, winnersDiplomová bakalářská práce Mediální ohlas Českého lva 2015 - od nominace po vyhlášení se zaobírá informováním vybraných českých médií o výročních cenách České filmové a televizní akademie Český lev. První část práce je věnována historii cen s důrazem na vyhlášení za rok 2014, u nějž byl zmíněn bezprostřední ohlas v denících na ceremoniál či na dvě následující kauzy. V teoretické části jsou za pomoci odborné literatury porovnány pojmy "recenze" a "kritika" a je zde uvedena charakteristika využitých metod výzkumu. V praktické části je za využití kvantitativní obsahové analýzy zkoumána četnost, s jakou média o cenách informovala, ale také variabilita jednotlivých médií, co se týče počtu autorů věnujících se tomuto tématu, a prolínání zpravodajství v tištěných verzích některých deníků a na jejich zpravodajských webech. V rámci kvalitativní sémiotické analýzy bylo zjištěno, jak negativní či pozitivní byly reakce jednotlivých autorů na celkový koncept Českého lva, na slavnostní vyhlášení nebo případné aféry a kauzy, které se staly po předávání cen. Autor také provedl komparaci mediálního ohlasu Českého lva 2014 a 2015. Pro výzkum ohlasu Českého lva 2015 byly využity deníky Mladá fronta DNES, Lidové noviny, Hospodářské noviny, Právo a Blesk, weby iHNed.cz, iDNES.cz a novinky.cz, společenské týdeníky...
The bachelor diploma thesis Media reception of the Czech Lion 2015 - from nomination process to the announcement of the winners occupies with reporting of the chosen Czech media outlets on the annual awards ceremony hosted by the Czech Film and Television Academy. The first part is focused on the history of the awards, especially on the Czech Lion 2014. There is mentioned the instant reception in the Czech daily press and the reporting on the two subsequent affairs. In the theoretical part there is a comparison of the terms "review" and "criticism" and there is also briefly mentioned the characterization of the methods of analysis based on the reference books. In the main part the quantitative analysis was used to explore the frequency of the reception in the media outlets and also the variability of the media regarding the number of editors who had been concerned with this topic. The author also examined how had been the coverage in the printed press and on the news websites connected. With using the qualitative analysis he examined how negative or positive had the reactions of the editors been regarding the general concept of the Czech Lion Awards, the ceremonial or the potential affairs. There is also a comparison of the media reception of the Czech Lion 2014 and 2015. The newspapers Mladá...