Srovnání úspěšnosti jedinců v rámci diskriminačních úloh s ohledem na hierarchické postavení ve skupině
Comparison of individual's performance in a discrimination tasks with respect to the hierarchy status
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/78778Identifikátory
SIS: 158876
Katalog UK: 990021058540106986
Kolekce
- Kvalifikační práce [21483]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Veselý, Petr
Fakulta / součást
Přírodovědecká fakulta
Obor
Zoologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra zoologie
Datum obhajoby
12. 9. 2016
Nakladatel
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
diskriminační úlohy, hierarchie,test přeučováníKlíčová slova (anglicky)
discrimination, pigeon, hierarchySchopnost diskriminovat (rozlišit) stimuly je nejčastější testovanou kognitivní úlohou u holuba domácího (Columbia livia) v rámci zatím publikovaných prací. Dosud však nebyl dostatečně prozkoumán vliv personalitních vlastností na tuto schopnost. Tato práce se zabývá zjišťováním rozdílů v úspěšnosti jedinců mezi jednotlivými diskriminačními úlohami a analyzuje faktory včetně personality mající vliv na úspěšnost. Byla testována skupina 72 jedinců holuba domácího ve čtyřech na sebe navazujících úlohách: 1) diskriminace černé a bílé obrazovky ve Skinnerově boxu, 2) diskriminace černé a bílé plochy ve tvaru kruhu ve Skinnerově boxu, 3) diskriminace černého a bílého víčka v kleci, 4) diskriminace redukovaného černého a bílého stimulu na víčku v kleci. Kritérium úspěšnosti bylo stanoveno na 80 %. Ve Skinnerově boxu úlohu splnilo méně jedinců (6 % v první úloze, 20 % v druhé). V úlohách v kleci byl počet úspěšných jedinců vyšší (48 % ve třetí úloze, 50 % ve čtvrté). Úlohy se od sebe lišily prostředím a velikostí stimulů. Bylo zjištěno, že jedinci dokážou generalizovat pravidla diskriminace ve Skinnerově boxu, ale při výrazném zmenšení stimulů v kleci to již nezvládají. Dále byly analyzovány různé faktory, které by mohly ovlivňovat kognitivní úspěšnost. Bylo prokázáno, že úspěšnost ovlivňuje věk v době...
The ability to discriminate stimuli is the most tested cognitive task in pigeons (Columbia livia f. domestica) within up to now published experiments. Up to now, the influence of personality traits on discrimination has been poorly studied. This thesis looks into the differences in success between individuals and discrimination tasks, and analyzes factors including personality traits influencing the success rate. In this experiment, the total of 72 individual pigeons were tested in four linked tasks: 1) discrimination of black and white screen in the Skinner's box, 2) discrimination of black and white circle patch in the Skinner's box, 3) discrimination of black and white lid in a cage and 4) discrimination of reduced black and white stimuli, placed on a lid, in the cage. The criterium of success was set on 80%. In the Skinner's box, the task were passed by lower number of individuals (6% in first, 20% in second) in comparsion with the cage (48% in third and 50% in fourth). The tasks differed in environment and size of stimuli. It has been determined, that te tested subjecs were able to generalise in the Skinner's box, with an expception when the stimuli was reduced. While testing, all factors that might have influenced the success rate were observed. It has been proved, that the success rate was...
