Aktuální psychologické problémy domácího vzdělávání
Current psychological problems of home education
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/78580Identifiers
Study Information System: 150259
CU Caralogue: 990020719190106986
Collections
- Kvalifikační práce [23978]
Author
Advisor
Referee
Čáp, David
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Psychology
Department
Department of Psychology
Date of defense
2. 2. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
domácí vzdělávání, vzdělávání, socializace, rodiče domácích školákůKeywords (English)
home education, education, socialization, homeschooling parentsTato bakalářská práce se zabývá psychologickými aspekty domácího vzdělávání. Teoretická část se soustředí na domácí vzdělávání v kontextu samotných jeho aktérů, tedy dítěte a rodiče. Na straně dítěte mapuje taková témata, jako je socializace doma vzdělávaných dětí, jejich studijní úspěšnost či efektivita vzdělávání ve školním a domácím prostředí. Dále je nastíněna psychologická problematika domácího vzdělávání vztahující se k rodičům, a to především jejich motivace pro volbu této formy vzdělávání či často nesnadná cesta, na kterou se na základě této volby vydávají. V empirické části je uveden návrh výzkumu zaměřující se na problematiku sociálního vývoje domácích školáků.
This bachelor thesis deals with psychological aspects of home education. The theoretical part focuses at home education in the context of its actors themselves, a child and a parent. On the side of the child it is mapping topics such as socialization of home educated children, their academic achievement or effectiveness of education at school and home environment. The thesis also outlines psychological problems related to homeschooling parents, especially their motivation for choosing this form of education and often difficult journey that is based on the decision they make. In the empirical part there is a research proposal focusing on issues of social development of home educated children.