Motivace blogerů v českém diskurzu o módě
XXX
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/78514Identifiers
Study Information System: 178445
Collections
- Kvalifikační práce [18349]
Author
Advisor
Referee
Šmejkalová, Jiřina
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
28. 6. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Blogosféra, módní blogy, bloger, sociální média, motivace, sociální kapitálKeywords (English)
Blogosphere, fashion blogs, blogger, social media, motivation, social capitalCílem této diplomové práce bylo zmapovat fenomén módních blogů. Zaměřila jsem se na důvody motivace autorů blogu, které je vedou ke kontinuálnímu rozvoji tvorby. V první kapitole jsem nastínila historii vývoje blogu, jeho rozvoj a na základě rešerše literatury týkající se módy a médií jsem vysvětlila vývoj módního blogu v ČR. V návaznosti na to byl v druhé kapitole zkoumán teoretický pohled na blogy, který ukazoval vztah mezi blogováním a sociálními médii, ovlivňování blogování marketingem a product placementem. Zároveň jsem ukázala z teoretického hlediska význam budování sociálního kapitálu pro blogery, který jsem se pak snažila ve výzkumné části analyzovat z jednotlivých odpovědí českých blogerek. Ve výzkumné části jsem se věnovala konfrontaci teorie nabytých poznatků s praxí českého diskurzu o módě. Toho jsem docílila analýzou rozhovorů s předními tuzemskými blogerkami. Cílem výzkumu bylo odpovědět si na otázku: Jaké motivy vedou blogery k jejich kontinuální činnosti? Do jaké míry je důvodem tvorba sociálního nebo jiného kapitálu? Významnou oporou pro vedení výzkumného rozhovoru se mi stala odborná publikaci od Jeana-Clauda Kaufmanna, který je v dané oblasti uznávaným autorem. Po rozhovorech s předními českými blogerkami vyplynulo, že berou svou činnost vážně, mají letitou zkušenost z provozování blogu,...
The main objective of the thesis was to explore the phenomenon of fashion blogs. Not in terms of their marketing or journalistic function as it was originally intended, but in a way of an examination of the position of the blog author. We focused on the reasons for the motivation of the authors of the blog leading them to continue their work. The first chapter outlined the process of creation of the blog and the development of the blog in general. Based on research of the literature related to the fashion and media, the development of the fashion blog in the Czech Republic was described. The second chapter studied theoretical preview on blogs, which showed the strong relationship between media and blogging, defined marketing influence in the blogging and described product placement. At the same time we have shown from a theoretical point of view, based on the literature sources, the importance for the authors of the blogs of building social capital by blogging. This fact was analysed in the research part of the thesis when the individual answers of the Czech bloggers were presented. The research part of the thesis compared the theory with the practice based on conclusions of the Czech discourse on fashion. This was achieved by analysing of the interviews with leading domestic bloggers. Using qualitative...