Dvakrát šest historií života v nesnázích: Shen Fu (1763-1825?) a Yang JIang (nar. 1911)
Six histories in two lifes in hardship: Shen Fu and Yang JIang
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/78501Identifiers
Study Information System: 164727
Collections
- Kvalifikační práce [22606]
Author
Advisor
Referee
Andrš, Dušan
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Chinese Studies
Department
Institute of East Asian Studies
Date of defense
17. 6. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Yang Jiang, škola pro kádry, Ganxiao liu ji, Shen Fu, Fusheng liu ji, Qian ZhongshuKeywords (English)
Yang Jiang, cadre school, Ganxiao liu ji, Shen Fu, Fusheng liu ji, Qian ZhongshuTato práce si klade za cíl srovnat dvě knihy memoárů z různých období čínských dějin: Shěn Fùových Šesti historií prchavého života (přelom 18. a 19. století) a Šesti historií ze školy pro kádry od Yáng Jiàng (poprvé publikováno 1981), a formulovat povahu jejich vztahu. Východiskem srovnání je samotný fakt, že název i struktura Šesti historií ze školy pro kádry je intertextovým odkazem na Shěn Fùovo dílo, a zároveň konstatování Qián Zhōngshūa, autorčina manžela, že Šest historií prchavého života vůbec nemá v oblibě. Na základě formální a tematické analýzy je porovnána povaha sdělení obou textů v rovině vlastního obsahu, žánrové charakteristiky a životních postojů obou autorů.
This paper focuses on comparison of two memoirs from different periods of Chinese history: Shěn Fù's Six Chapters of a Floating Life (turn of 18th and 19th century) and Yáng Jiàng's Six Chapters from a Cadre School (first published in 1981). Both memoirs are joined in intertextual relationship; Yáng Jiàng refers to Shěn Fù's text by both title and structure of her work, while Qián Zhōngshū, her well-known husband, presents in his preface Six Chapters of a Floating Life as a book he never liked. This paper examines message of these two memoirs by formal and thematic analysis of topics, genre characteristics and attitude toward life of both authors.