"Am I Not a Man and a Brother?": Representations of Slavery in the West Indies and Abolitionist Rhetoric on the Road to Emancipation
"Cožpak nejsem člověk a bratr?": Reprezentace otroctví v Západní Indii a abolicionistická rétorika na cestě k emancipaci
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/78347Identifiers
Study Information System: 152101
CU Caralogue: 990020306840106986
Collections
- Kvalifikační práce [23978]
Author
Advisor
Referee
Veselá, Pavla
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Anglophone Literatures and Cultures
Department
Department of Anglophone Literatures and Cultures
Date of defense
9. 9. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
English
Grade
Very good
Keywords (Czech)
britská literatura, Západní Indie, britské impérium, orientalismus, otroctví, abolicionismus, sentimentalismus, autobiografie otrokůKeywords (English)
British literature, the West Indies, the British Empire, Orientalism, slavery, abolitionism, sentimentalism, slave narrativesTato práce se zabývá literaturou spojenou se zrušením otroctví v britských koloniích. Práce se zabývá tématem abolicionistického hnutí ze společenské, kulturní a literárně historické perspektivy od počátku až do zrušení otroctví v britských koloniích v Karibiku v roce 1833 Zákonem o ukončení otroctví. Práce je zaměřená na diskurz rasy a otroctví. Vybraní autoři reprezentují rozdílné názory a perspektivy, jelikož práce obsahuje jak představitele sentimentální poezie, tak cestopisy i autobiografie otroků. Hlavním cílem je určit a vymezit strategie abolicionistického diskurzu a rétorické postupy, které byly používány, a to zejména při utváření obrazu Afričanů a jak hegemonický diskurz sentimentalismu ovlivnil jejich psaní. První část práce se zabývá utvořením teoretického základu a definováním literárních tradic a zvyků z osmnáctého století, definice sentimentálního diskurzu a filosofie osvícenství. To bude dáno do kontextu s definicí "orientalismu" Edwarda Saida a také teorie "černého Atlantiku" od Paula Gilroye, která umožní definovat prostor mezi Británií, Afrikou a Karibikem, kde se historie otroctví v Británii odehrála. Teoretický základ bude doplněn historickým přehledem otroctví a jeho zrušení v Británii a jejích koloniích. Následující kapitoly se zabývají literární odpovědí na otroctví v...
This thesis is concerned with literature connected with the abolition of slavery in British colonies. The thesis will treat the topic of the abolitionist movement from the perspective of social, cultural and literary history from the beginnings until the abolition of slavery in British colonies in the Caribbean in 1833 with the Slavery Abolition Act. The thesis will focus on the discourse of race and slavery. The chosen authors represent different opinions and perspectives as the discussion will focus on sentimental poetry, travel writings as well as slave narratives. The chief aim is to identify and define the strategies of abolitionist discourse and the rhetorical practices which it employed especially in shaping the image of Africans and how the hegemonic discourse of sentimentalism influenced their writing. The first part of the thesis is concerned with establishing a theoretical background and the establishing of the literary traditions and customs of the eighteenth century, definition of the sentimental discourse and philosophies of the Enlightenment. This will be framed by a definition of Edward Said's "Orientalism" as well as Paul Gilroy's theory of the "Black Atlantic," which will enable us to define the space between Britain, Africa and the Caribbean, where the history of slavery of...