Fragmentární psaní: motivy středoevropského literárního diskurzu v postmoderní ruské literatuře
Fragmentary writing: the motifs of Central European literary discourse in postmodern Russian literature
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/78294Identifiers
Study Information System: 163585
Collections
- Kvalifikační práce [23974]
Author
Advisor
Referee
Bílek, Petr
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Comparative Literature
Department
Department of Czech and Comparative Literature
Date of defense
14. 9. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Fragmentární výpověď, montáž, středoevropský literární diskurz, polyfonie jako destruktivní syndrom, paměť, rozštěpení identity, traumatické psaníKeywords (English)
Fragmentary statement, montage, central European literary discourse, polyphony as a destructive syndrome, memory, splintering of the identity, writing traumav českém jazyce Diplomová práce Fragmentární psaní: motivy středoevropského literárního diskurzu v postmoderní ruské literatuře pojednává o otázce fragmentu jako melancholickém, estetickém a středoevropském principu psaní; akceptuje přitom metod montáže (v jeho formalistickém pojetí) jako primární poetický rys fragmentárního diskurzu. Práce zkoumá texty jako hranice střídání rozmanitých kulturních kódů a různých úrovní fragmentace a nespojitosti v kauzální skutečnosti vypravování. Práce by měla ukázat návaznost čili souvislost zkoumaných textů se středoevropským literárním kontextem. Téma je rozvíjena na základě interpretace textů Pavla Ulitina (Nesmrtelnost v kapse; Rozhovor o rybě; Xenofob a různé prózy; Cestování bez naděje, aj.), aj.
The diploma thesis Fragmentary writing: the motifs of Central European literary discourse in postmodern Russian literature discusses the issue of the fragment as melancholy, aesthetic and Central European principle of writing; it accepts the montage method (due to its formalistic conception) as a primary poetic feature of the fragmentary discourse. The thesis examines the texts as the changing boundaries of the various cultural codes and different levels of fragmentation and discontinuity in the causal narrative. The thesis should show the continuity or, in other words, the coherence of the analyzed texts to the Central European literary context. The theme is developed based on the interpretation of works written by Pavel Ulitin (Immortality in the pocket; Conversation about the fish; Xenophobe and various prose; Hopeless Journey, etc.) and others.