The Role of Myth in Mark Rothko's and Barnett Newman's art
Role Mýtu v umění Marka Rothka a Barnetta Newmana
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/78141Identifiers
Study Information System: 150757
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Rakušanová, Marie
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
History of Art
Department
Institute of Art History
Date of defense
1. 6. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Mýtus, Mark Rothko, Barnett Newman, druhá světová válka, americké umění, primitivismus, Friedrich Nietzsche, René Girard, židovský původKeywords (English)
Myth, Mark Rothko, Barnett Newman, World War II, American art, primitivism, Friedrich Nietzsche, René Girard, Jewish originMoje bakalářská práce pojednává o tvorbě dvou významných představitelů amerického moderního umění, Marka Rothka a Barnetta Newmana v kontextu jejich historické situace. Poukáži na souvislosti jejich tvorby, prohlášení a vlastních textů se situací druhé světové války a zmíním další umělce, básníky a myslitele, kteří se jim svými názory blížili. Na počátku 40. let se stala mytologie jedním ze základních prvků jejich umění. Pokusím se tuto skutečnost objasnit a vysvětlit, jak se téma mýtu pojilo se soudobou situací, a to na základě teorie Reného Girarda a Erica Voegelina. Svoji práci jsem rozdělila do tří sekcí. První část vychází z Girardovy teorie mýtu a srovnání s jinými přístupy, důležité jsou také souvislosti mezi mýty a ideologiemi 20. století. Další kapitola přibližuje situaci, v níž Rothko s Newmanem tvořili, jejich pozici na americké umělecké scéně a roli jejich židovského původu. Dále jsem se zabývala umělci jednotlivě, abych popsala témata, která pro ně byla charakteristická. Na závěr se podrobněji věnuji vizuální stránce a emocionálnímu působení jejich malby. Mým cílem je nastínit názory a myšlenky, které doprovázely jejich tvorbu a přiblížit se tak poselství, které tato díla zprostředkovávají. Klíčová slova: Mýtus, Mark Rothko, Barnett Newman, druhá světová válka, americké umění, primitivismus,...
In my bachelor thesis I will focus on two important protagonists of American modern art, Mark Rothko and Barnett Newman, within the context of their historical situation. I will examine how their art and their thoughts, as reflected in occasional writings and statements, relate to period of World War II and how they coincide with other artists, poets and thinkers of their time. In early 1940s they often talked about myth and mythology became one of the main elements of their art. I will try to elucidate this interest and explain the position of myth in modern society. For this purpose I chose to base my research on theoretical work of René Girard and Eric Voegelin. My work is divided in three sections. In a beginning I will describe Girard's theory of myth and compare it with other opinions on this subject, I will also explain the relation between myths and ideologies of the 20th century. In second part I will outline the situation of those artists, significance of their Jewish origin and their position on American art scene. Two following chapters will be dedicated to analysis of Rothko's and Newman's art and opinions separately and the formal and emotional issues of their art will be discussed at the end. I believe that closer examination of the ideas that underlie their work will lead to fuller...