Armáda na mediálním bitevním poli
The Army on the media battlefield
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/78055Identifiers
Study Information System: 166961
Collections
- Kvalifikační práce [17642]
Author
Advisor
Referee
Halada, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Journalism
Department
Department of Journalism
Date of defense
21. 6. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Mediální logika, mediatizace, Armáda České republiky, Ministerstvo obrany, redakční rutiny, formáty, obsahy, zdrojeKeywords (English)
Media logic, mediatization, Czech army, Ministry of Defense, routines, formats, contents, sourcesDiplomová práce "Armáda na mediálním bitevním poli" zkoumá nakolik jsou Ministerstvo obrany a Armáda České republiky mediálními institucemi. Jestli přebírají mediální logiku a podléhají tlaku novinářů. To vše v teoretickém ukotvení čtyř fází mediatizace, které definoval Jesper Strömbäck ve své práci z roku 2008. V teoretické části práce jsou definovány pojmy jako je mediatizace nebo mediální logika. Práce se také zaměřuje na vysvětlení firemní komunikace, která je následně vztažena na Ministerstvo obrany a AČR. V závěru teoretické části jsou vymezeny obě instituce a důraz je kladen na jejich komunikační oddělení. Metodická část popisuje výzkumnou metodu polostrukturovaných rozhovorů, které jsou použity pro sběr relevantních dat. Definuje také výzkumný problém a výzkumné otázky. Třetí část diplomové práce se věnuje výzkumu, kdy jsou sesbíraná data devíti respondentů z Ministerstva obrany a Generálního štábu AČR analyzovány a rozřazeny k příslušným výzkumným otázkám. Respondenti odpovídali na dotazy, které se věnovaly komunikačním cílům Armády, formátům a obsahům sdělení, novým médiím a jejich práce ve vztahu k redakčním rutinám. Respondenti popisovali, jaké vztahy má Ministerstvo a Generální štáb s médii, jakou důležitost komunikaci přisuzují nebo jakým způsobem vylepšují obraz Armády v očích...
The thesis "The army on the media battlefield" examines the extent to which the Ministry of Defence and the Army of the Czech Republic are media institutions. If they take media logic and if they subject to pressure of the journalists. All this in a theoretical frame of four phases of mediatisation that is defined by Jesper Strömbäck's work in 2008. The theoretical part defines terms such as mediatisation or media logic. The thesis also focuses on the explanation of corporate communication, which is related to the Ministry of Defence and the Czech Army. In the conclusion of the theoretical part both institutions are defined and the emphasis is on their communications department. The methodological part describes the research method of semi-structured interviews, which are used to collect relevant data. It also defines the research problem and research questions. The third part of the thesis is devoted to research where data collected from nine respondents from the Ministry of Defense and the General Staff of the Army are analyzed and categorized to relevant research questions. Respondents answered questions that addressed the communication objectives of the Army, formats and contents of the communication, new media and their work in relation to editorial routines. Respondents described what...