Mediální ohlas dramat Václava Havla od 60. let 20. století do současnosti (Zahradní slavnost, Vyrozumění, Ztížená možnost soustředění)
Media responses of Václav Havel's drama from sixties to present (The Garden Party, The Memorandum, The Increased Difficulty of Concentration)
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/78038Collections
- Kvalifikační práce [12484]
Author
Advisor
Referee
Skalecká, Veronika
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Journalism
Department
Department of Media Studies
Date of defense
23. 6. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords
Keywords not foundDiplomová práce Mediální ohlas dramat Václava Havla od 60. let 20. století do současnosti (Zahradní slavnost, Vyrozumění, Ztížená možnost soustředění) se zabývá třemi uvedenými divadelními hrami Václava Havla a jejich ohlasem ve vybraných tištěných médiích. Cílem práce je analyzovat, jak byly tyto hry, které bývají řazeny do žánru zvaného "absurdní drama", přijaty v dobovém odborném a denním tisku. Mediální ohlas Zahradní slavnosti, Vyrozumění a Ztížené možnosti soustředění je zkoumán v třech obdobích. Prvním obdobím jsou 60. léta 20. století, kdy měly všechny tři hry svou světovou premiéru v pražském Divadle Na zábradlí a kdy také pronikly na evropská a světová jeviště. V druhém období, které ohraničuje 21. srpen 1968 a 17. listopad 1989, se zaměřím zejména na ohlas v zahraničí, neboť Havel byl v Československu autorem zakázaným. Posledním zkoumaným obdobím bude časový úsek od Sametové revoluce do současnosti, tedy období opětovného zájmu o Havlovy rané hry. Součástí práce je i stručný "divadelní životopis" Václava Havla, analýza fenoménu absurdního dramatu a analýza všech tří zkoumaných her.
This Master Thesis is called Media responses of Václav Havel's drama from sixties to present (The Garden party, The Memorandum, The Increased Difficulty of Concentration) and it deals with three previously named Vaclav Havel's dramas and their media responses in selected print media. Its aim is to analyse the critical review of these so called absurd dramas in contemporary scholarly and daily press. There will be three eras in which I will analyse the media responses: The Sixties, the era of world premieres of all three dramas in the Theater on the Balustrade in Prague and era of their spreading around the world, so called Normalization (era between Warsaw Pact invasion on 21st August 1968 and Velvet Revolution on 17th November 1989), in which Vaclav Havel was banned and his dramas were played exclusively abroad, and era after Velvet Revolution. Thesis contains also analysis of all three plays, brief Havel's dramatical biography and treatise on absurd drama.