Multikulturní výchova a vzdělávání českých a vietnamských žáků
Multicultural upbringing and education of Czech and Vietnamese pupils
rigorous thesis (RECOGNIZED)
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/7801Identifiers
Study Information System: 148923
Collections
- Kvalifikační práce [18629]
Author
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
4. 9. 2006
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Recognized
Tato práce si klade za cíl zmapovat stav multikulturní výchovy a vzdělávání na vybraných pražských školách. K tomuto zjišťování byla použita metoda dotazníkového šetření. Z výzkumu vyplynulo, že zkoumané školy mají o problematice multikulturní výchovy a vzdělávání poměrně jasnou představu, problém však nastává při financování jednotlivých aktivit. Tato práce má zároveň sloužit jako přehledný zdroj informací pro české pedagogy, kde naleznou podrobné informace o Vietnamu, jeho historii, kultuře a tradicích. Dále nabízí možnost seznámit se s vietnamským jazykem, výslovností a vietnamskými jmény. V závěru teoretické části jsou uvedeny vybrané odkazy na webové stránky, které se zabývají právě multikulturalitou. Jak multikulturní výchovu a vzdělávání převést do praktické roviny naznačuje zpracované strukturované drama dle námětu vietnamských pohádek. V závěru práce jsou nastíněny další možnosti využití přítomnosti žáků jiné kultury ve třídě. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
The scope of this document is to find out an actual situation and presence of the multicultural education at selected Prague's elementary schools. A methodology of Questionnaire's research has been used for acquiring of the data. The research's result stated out clear vision of a need multicultural education but also were discovered economical problems during financing particulars activities. The document might to help to the Czech teachers as the overview and data's resource of the information of about Vietnam, Vietnamese culture, history and traditions. The document is divided to four parts (introduction, theoretical and practical part, conclusion); on the end of the theoretical part is a list of the web pages referring about multiculturahty. One chapter is dedicated to Vietnamese language, pronunciation and names. A possible way how to transfer multicultural education from the theoretical level to practice is presented by structured drama based on Vietnamese tale stories. On the end are described another options to take in classroom's presence of pupils from different cultures. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)