Kulturní publicistika Josefa Hejzlara o čínském umění v tisku v letech 1957-2011
Joseph Hejzlar's Cultural Publicism of Chinese art in press (1957-2011)
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/77862Identifiers
Study Information System: 168709
Collections
- Kvalifikační práce [18347]
Author
Advisor
Referee
Köpplová, Barbara
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
27. 6. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
kulturní publicistika, esej, Čína, čínské umění, krajinomalba, analýza uměleckého textuKeywords (English)
cultural journalism, essay, China, Chinese art, landscape, analysis of literary textPráce mapuje dílo českého publicisty, překladatele, sinologa a historika umění Josefa Hejzlara, konkrétně jeho kulturní publicistickou tvorbu v periodickém tisku v letech 1957- 2011, zaměřenou na asijskou kulturu, a to především na čínské výtvarné umění, které v letech 1951-1956 studoval na Pekingské universitě. Cílem práce je zmapování publicistické kulturní tvorby Josefa Hejzlara a analýza vybraných esejů, které vyšly v letech 1957-2011 v týdeníku Kultura, Literárních novinách a v časopise Výtvarné umění. V textu budou dále vymezeny hlavní rysy Hejzlarova rukopisu.
The thesis describes the work of Josef Hejzlar, Czech journalist, translator, sinologist and historian of arts, specifically, his cultural journalistic work in the periodical press in 1957- 2011. It focuses on Asian culture, especially Chinese arts, which he studied at Beijing University of oriental arts in 1951-1956. The aim is to map art publications by Josef Hejzlar and analysis of selected essays, which were published in 1957-2011 in Kultura, Literární noviny and magazine Výtvarné umění. This text will also describe the main features of Hejzlar's writing style.