Herní principy v českém improvizačním divadle
Game Principles in Czech Improv Theatre
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/77639Identifiers
Study Information System: 152000
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Sarkissian, Alena
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Theatre Studies
Department
Departement of Theatre Studies
Date of defense
7. 9. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Improvizace, Hra, Divadelní sport, Roger Caillois, Vlasta Burian, V+W, Ivan Vyskočil, Jaroslav Dušek, ImproligaKeywords (English)
Improvisation, Game, Theatresports, Roger Caillois, Vlasta Burian, V+W, Ivan Vyskočil, Jaroslav Dušek, ImproligaHlavním tématem této práce je vnímání českého improvizačního divadla skrze kategorie herních principů, jak je vymezil francouzský sociolog Roger Caillois. Autorka objevuje jednotlivé principy (mimikry, alea, agón, ilinx) v tvorbě klíčových osobností a subjektů českého improvizačního divadla (Vlasta Burian, V+W, Ivan Vyskočil, Jaroslav Dušek, Improliga) a navzdory Cailloisovu striktnímu vymezení je nachází v souznění. V úvodních kapitolách se pokouší o definici hry s přihlédnutím k různým pojetím tohoto fenoménu z hlediska filozofického a sociologického a vymezuje pojem improvizace, kterou dále dělí mezi autorské divadlo a divadelní sport. V závěru práce se také věnuje roli konferenciéra, která je pojícím článkem mezi všemi zkoumanými podobami improvizačního divadla.
The main theme of this bachelor thesis is a reception of the czech improv theatre through game principles categories as Roger Caillois, the french sociologist, has defined them. The author of the thesis discover every single principle (mimicry, alea, agon, ilinx) in creations of some important personalities and subjects of czech improv theatre (Vlasta Burian, V+W, Ivan Vyskočil, Jaroslav Dušek, Improliga). Despite of strict quailification made by Caillois, she finds those principles functional together in a harmony. In the early chapters she tries to define the game phenomenon using various conception of the game from philosophical and sociological aspect. In addition, she distinguish the improvisation concept between improv in author's theatre and improv as the theatre sport. In the end of the thesis, she pays attention also to the role of entertainer which is the connecting character among all examined ways of improv theatre.