Specifika vedení rozhovoru s dítětem v obtížné životní situaci
Specifics of a dialogue with a child in a difficult living situation
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/77515Identifikátory
SIS: 122683
Kolekce
- Kvalifikační práce [23212]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Komárková, Tereza
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Sociální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
14. 6. 2016
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Dítě, emoce, klient, krize, mládež, pedagog, pomoc, problém, prostředí, rozhovor, situaceKlíčová slova (anglicky)
(a)child, (an)emotion, (a)client, (a)crisis, (a)teen-agers, (an)educator, (a) help, (a) problem, (an) environment, (an)interview, (a)situationDiplomová práce se zabývá specifiky při vedení rozhovoru s dětmi v obtížné životní situaci. Cílem teoretické části je charakterizovat s oporou o odbornou literaturu životní situaci a dítě v krizi a dále předložit specifika sociálně pedagogické práce s dítětem v krizi. Praktická část je zpracována formou analýzy modelových rozhovorů linky bezpečí a dvou případových studií. Jejím cílem je 1. na základě analýzy modelových rozhovorů Linky bezpečí ukázat postupy vedení rozhovoru s jedincem ohroženým krizovou situací 2. zpracovat kazuistiky vlastní práce s dětskými klienty na Lince bezpečí a reflektovat postupy vedení rozhovoru. K hlavním závěrům diplomové práce patří, že jednotlivé specifické znaky jedince v krizi se v zásadě shodují s tím, jak je popisuje odborná literatura. Zásadním rysem každého rozhovoru je pokaždé jeho jedinečnost. Ve vztahu k ní se používají zejména postupy pro navázání kvalitního vztahu a budování důvěru s klientem. Práce s emocemi, zakázkou, plánování řešení, hledání sociální opory. Klíčová slova dítě, životní situace, krize, Linka bezpečí, rozhovor, případová studie
The aim of this thesis is to focus on the specifics of conducting an interview with children who find themselves in a difficult life situation. The objective of the theoretical part is to define and characterize life situation and a child in crisis with the support of the reference literature and present the specifics of social and pedagogical work with a child in crisis. The practical part is presented as an analysis of model interviews on the helpline for children and two case studies. The objective of the practical part is to 1.demonstrate the procedure of conducting an interview with a child in crisis based on the analysis of model interviews of the helpline for children - Linka bezpečí; 2. develop own case studies of working with children clients of the helpline for children - Linka bezpečí and reflect the procedures of conducting interviews. One of the main conclusion of this thesis is that particular features of a human being in crisis are in accordance to what is described in the reference literature. The essential specific of each interview is its uniqueness. In relation with the uniqueness of an interview, we use procedures to build up high quality relationship and trust with a client. Working with emotions, order, planning of a solution, looking for social support. Keywords Child, life...