Mediální výchova ve výuce cizích jazyků v českých školách
Media education as a part of foreign language educationat czech schools
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/77462Identifikátory
SIS: 152842
Kolekce
- Kvalifikační práce [17110]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Šťastná, Lucie
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Mediální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
23. 6. 2016
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Mediální výchova, analýza RVP, ŠVP, průřezové téma, cizí jazyky, didaktické materiály, kvalitativní výzkumKlíčová slova (anglicky)
Media education, curriculum analysis, foreign language education, didactic materials, qualitative researchDiplomová práce se zabývá průřezovým tématem mediální výchova (MV) a jeho zařazením do výuky cizích jazyků v českých školách. Cílem práce je zjistit, jaké je teoretické ukotvení tohoto propojení v kurikulárních dokumentech platných v ČR, tedy v RVP a ŠVP, a dále, jak toto spojení vypadá v praxi. Z toho důvodu byli osloveni učitelé základních, středních odborných škol a gymnázií, kteří se účastnili kvalitativních rozhovorů, jejichž cílem bylo zjistit jednak podvědomí učitelů o MV, jakým způsobem MV do své výuky zařazují a kterých metod k tomu využívají. Žáci těchto škol pak byli osloveni formou dotazníku, který zjišťoval, zda studenti považují MV za přínosnou, jaká média ve výuce využívají a která témata by je v souvislosti s MV zajímala. Sekundárním cílem bylo zjistit, jaké jsou zvyklosti žáků ve vztahu k cizojazyčným médiím. Z analýzy RVP vyplynulo, že školy nemají povinnost zařazovat MV do cizích jazyků, ani z hlediska Doporučených očekávaných výstupů nebyly nalezeny okruhy, které by bylo nutné zařadit do cizích jazyků. Nicméně analýzou ŠVP bylo zjištěno, že školy MV zpravidla integrují do velkého počtu předmětů, jsou jimi i cizí jazyky. O konkrétní podobě rozhoduje pedagog - bylo prokázáno, že jeho postoj vůči MV je dán zejména třemi faktory - aprobací, věkem a osobním zájmem o mediální...
This diploma thesis deals with the topic of media education as a part of foreign language education at Czech schools. The thesis is divided into three major part - the theoretical background with analysis of national curriculum and school curricula, the practical part - qualitative research of teacher's opinions and quantitative research of student's opinions on media education. The third part offers description of activities and handouts that can be used in English classes to improve the level of media literacy. It proved that the connection of media education and foreign language classes is not indicated in the Frame Educational Programme, however it gives the possibility to school to integrate the topic into any subject. Based on the analysis of the school educational programmes of selected school it was found out that schools do integrate media education into many subjects including foreign languages. Most of the foreign language teachers claimed that they integrate media education into their classes. However, they are limited by certain barriers - primary school teachers especially by low language knowledge. Overall, the main problem mentioned was lack of encouragement from the authorities connected to lack of proficiency in media education of the educators. The pupils welcome media education...